Enkele weken geleden zat mijn vakantie Canada BC/Alberta er al weer op. Drie weken ben ik weggeweest (te kort) en heb een fantastische vakantie gehad. Ik wilde hier even mijn ervaringen plaatsen met betrekking tot de excursies die ik heb gedaan. Reeds van tevoren hadden wij de volgende excursies geboekt:
- Victoria: Watervliegtuig rondvlucht
- Victoria: Walvis excursie per Zodiac
- Tofino: Zwarte beer excursie per Zodiac
Wij waren geland in Vancouver en bleven daar 2 nachten. Toen we daar de boel verkenden zagen we daar ook de watervliegtuigjes liggen en vliegen. We hebben daar besloten om ook een rondvlucht van 20 minuten te maken, omdat de skyline ons vanuit de lucht wel heel spectaculair leek. Dat vonden we ook tijdens de vlucht, prachtig om downtown vanuit de lucht te kunnen zien. 20 Minuten is ook lang genoeg, en we waren blij dat we deze vlucht gemaakt hadden.
De watervliegtuig excursie in Victoria (ook 20 minuten) was ook leuk, maar niet zo spectaculair als die in Vancouver. Vooral omdat Victoria vanuit de lucht bekeken niet zo interessant is. Kortom, als je graag een watervliegtuig rondvlucht wilt maken, en je hebt de keuze tussen Victoria en Vancouver, dan zouden wij zeker Vancouver adviseren.
Wij hadden hoge verwachtingen van de walvis excursie vanuit Victoria. Met een echte Zodiac stoven wij het water op. Dit is het type Zodiac waarbij motoren achteraan hangen. In het begin hardstikke leuk. Als de golven wat hoger zijn, dan vergaat het lachen je op den duur wel, zeker als je 3 uur ook echt aan het varen bent. De boot stuitert over het water, vooral voorin valt de boot soms 1 of 2 meter naar beneden en klapt keihard op het water. Na zo'n 1 a 2 uur varen begin je je rug te voelen en wij voelden beide ook onze nek. Volgens de bestuurder konden de golven nog wel twee keer zo hoog worden waarbij er nog gevaren werd, dus dat zou betekenen dat de klappen die je mag incasseren nog erger zijn. Niet voor niets teken je van tevoren een document waarin je alle aansprakelijkheid van de organisator afwijst. Maar goed….we kwamen natuurlijk voor de walvissen….! Die zagen we niet. Maar na 1,5 uur varen zagen we wel een groepje resident Orka's. Dat zijn orka's die het hele jaar door zo'n beetje daar in de omgeving blijven. Ze trekken dus niet weg. De boot stopte ca. 150 meter voor het groepje Orka's. We konden vanuit de verte dus wat foto's maken (als je geen spiegelreflex met goede telelens (400mm is aan te raden) hebt, verwacht dan niet teveel van de foto's). De Orka's zwommen een beetje onze kant op en toen zijwaarts weer wat verder weg. De boot was inmiddels zo'n 3 a 4 minuten gestopt, en toen gingen we weer weg. Weer 1,5 uur terugvaren. Na slechts enkele minuten de Orka's gezien te hebben. Dit is niet de ervaring waar we op hoopten en wat we verwachten. 3 uur afzien in zo'n Zodiac om slechts enkele minuutjes een groepje orka's vanuit de verte te kunnen zien. Met uitzondering van dit groepje orka's dus geen walvissen dolfijnen of wat dan ook gezien.
Afijn, blij dat we wel orka's hadden gezien, toch enigszins teleurgesteld dat het zo kort was hadden we onze pijlen inmiddels gericht op de beren excursie vanuit Tofino. De beren komen namelijk bij eb aan de kust om op zoek te gaan naar krabbetjes. Ook dit keer met Zodiac, maar ander type, de besturing ging vanuit het midden van de boot, het zwaartepunt lag anders en deze Zodiac stuiterde niet zo over het water. Stukken beter dus. Ook deze excursie duurde zo'n 3 uur. Helaas na een kleine 3 uur varen nog steeds geen zwarte beer gezien. Het gebeurde wel eens dat ze geen zwarte beer zagen riep de kapitein. Het is immers geen dierentuin nietwaar? … Ja maar dit zijn hele dure excursies, en kosten ook nog eens veel tijd, je bent er zeker een halve dag aan kwijt….dan verwacht we ook iets te zien toch? Afijn, als goedmakertje lieten ze nog een paar bald-eagle nesten zien en we zagen een visarend een vis uit het water halen. Eenmaal weer aan wal mochten de mensen zich melden die de volgende dag ook nog in Tofino waren en die tijd hadden om nogmaals op excursie te gaan. Van de ca. 12 mensen die aan boord waren, waren er slechts enkele die de volgende dag ook nog in de gelegenheid waren. Logisch, de meeste mensen zijn op doorreis, en doen 2 nachtjes Tofino/Ucluelet. Deze excursie kon dus ook de verwachting bij lange na niet waarmaken. We hadden gehoopt enkele zwarte beren in hun natuurlijk omgeving te kunnen zien, en op een veilig doch niet al te grote afstand de beren een tijdje te kunnen observeren. Dit is dus absoluut niet het geval geweest.
Het gaat niet altijd zo. We spraken Nederlanders die 8 zwarte beren hadden gezien (helaas vergeten te vragen of ze ze ook konden observeren of dat de beren gelijk het bos indoken bij het naderen van de Zodiac). Ook hadden deze mensen meer geluk bij de walvisexcursie, ze konden langere tijd meevaren met een bultrug. Toch wil ik maar zeggen dat ook in Canada de walvis en berenexcursies niet (altijd) de verwachtingen waar kunnen maken. Wat ik mis, is dat deze organisaties meestal niet aangeven hoe vaak ze iets zien. Ik zou wel eens percentages willen zien van tochten waarbij ze gewoon niets zien. En een tocht waarbij je een paar minuutjes even iets ziet vanaf 150 meter afstand….tja daar doe je het toch niet echt voor.
Het risico om geen walvis te zien, of geen beer te zien tijdens de excursies, ligt nu volledig bij de deelnemer. Je betaald immers voor de excursie, en zie je niet datgene waar je voor komt, je bent toch je tijd en geld kwijt. Voor de organisator maakt het doorgaans niet uit of er wel of niet wat gezien wordt. Die heeft het geld ontvangen. Dat je soms de volgende dag nogmaals met zo'n excursie mee mag, lijkt heel schappelijk maar zoals ik al aangeef zal dit maar voor een klein deel van de mensen van toepassing zijn. De meeste blijven niet langer dan 1 volle dag in Tofino of Victoria. Ik zou zelf graag zien dat als de verwachtingen niet waar gemaakt worden de deelnemer een groot deel van zijn geld terugkrijgt, bijvoorbeeld minimaal 80% ofzo.
Ik hoor graag ervaringen van andere mensen m.b.t. soortgelijke excursies.