Canada vs. Noorwegen

  • Martin

    Ben al een aantal x in Noorwegen geweest. Fantastisch land.

    Canada trekt ook heel erg, maarrrrrrrrrrrr, zal dit niet wat tegenvallen na enkele Noorwegen-bezoeken ?

    iemand ervaring ?

  • Cees A

    Grapjas ……………………………………..

    Om zoiets te vragen op een Canadaprikbord ………. :)

    Gewoon gaan en zelf de verschillen/overeenkomsten beleven.

  • sybille

    Wij zijn reeds 1 maal naar Noorwegen geweest en 1 maal naar Canada. 't is ons allebei super bevallen. In Canada heb je natuurlijk het wild welke je dagelijks tegenkomt, de mensen zijn in Canada ook veel opener dan in Noorwegen. In Noorwegen huurden we huisjes, in Canada zijn we met de camper rondgetrokken. Canada is echt een kampeerland met zijn fantastische campgrounds. De uitgestrektheid van beide landen kun je zeker vergelijken. Wat mij betreft staan de “highlights” en wandelingen op de wegen ook beter aangegeven dan in Noorwegen. Het zijn 2 fantastische landen, waar natuurbeleving op de eerste plaats staat, om op vakantie te gaan.

  • Henriette

    Hoi Martin,

    Wij zijn net terug uit Noorwegen, zijn daar nu ook al een paar keer geweest, idd schitterend mooi land.

    Vorig jaar zijn we voor het eerst naar Canada geweest, Nova Scotia, New Brunswick, Ontario, in één woord geweldig.

    Over 2 jaar zijn onze plannen om naar Brits Columbia te gaan, als ik daar foto's van zie, begint het mij te kriebelen.

    Bekijk maar eens foto's van Canada, of filmpjes op you tube, ik weet zeker dat je dan zult gaan.

  • Koen

    Als Noorwegen liefhebber zal je Canada juist erg waarderen. De natuur heeft veel gelijkenissen. Denk aan de watervallen, gletsjers, gletsjermeren, bergen, kloven (canyons), fjorden en prachtige wandelingen. Natuurlijk zijn er ook verschillen. In Canada (en dan beperk ik me even tot het westen) heb je de grote prachtige turquase meren (Lake Louise, Moraine Lake, Emerald Lake en veel meer), beren, orca's, reuze bomen, regenwoud, wijngaarden en zelfs woestijn. Steden als Vancouver en Oslo laten zich ook niet makkelijk vergelijken (wat is mooier: Stanley Park of het Vigelandspark?). Andere verschillen: de afstanden leg je wat makkelijker af dan in Noorwegen (over het algemeen zijn de wegen minder bochtig) en de vriendelijkheid, mentaliteit, behulpzaamheid, enthousiasme en geinteresseerdheid van de Canadezen zal je direct opvallen. Daarom zal Canada je zeker niet tegenvallen.

  • Sieske

    Ik kan me volledig aansluiten bij de reactie van Koen. Ik ben gisteren terug gekomen uit Noorwegen en ben ik mei in (West)Canada geweest, allebei fantastische landen om een (natuur)vakantie door te brengen. Gewoon doen en laat je verrassen en overweldigen! Het zal je niet tegenvallen. Het zal alleen voor de toekomst je keuze voor je vakantie bemoeilijken, want daar heb ik nu ook last van (:D

    Veel plezier!

  • evelien

    Hoi Martin

    Ik kom al jaren in Noorwegen en vindt het een mooi land. Dit jaar voor het eerst naar Canada geweest maar ik moet zeggen als ik een keus moet maken is het voor mij Canada. De natuur vind ik veel mooier meer leven qua dieren beren orca's en herten moose noem maar op. De meren zijn erg mooi de mensen zijn veel vriendelijker en open als in Noorwegen. En qua portomenee is het in Canada ook te doen. Maar als ik jouw was zou ik zelf die kant op gaan om het te ervaren. Je krijgt zeker geen spijt Canada heeft veel meer vairatie te bieden dan Noorwegen.

  • ans

    Wij hebben ook beide landen bezocht, eerst alleen Zweden, daarna een combi van Zweden en Noorwegen en ten slotte een paar keer alleen Noorwegen.

    Daarna Canada, en na de eerste keer helemaal verkocht. Zo mooi.

    In Noorwegen huren wij bungalowtjes, iedere 3 of 4 dagen verkassen we zodat we in 4 weken heel wat kunnen zien en niet zoveel kilometers maken als in Canada. En ook daar zijn beren en rendieren.

    In Canada hebben we een camper/motorhome gehuurd en daar 4 resp. 5 weken mee rondgetrokken. We maken daar beduidend meer km dan in Noorwegen.

    Het zijn beide schitterende landen om natuurvakanties door te brengen.

    Het is niet te vergelijken, zowel Noorwegen als Canada hebben hun eigen hoogtepunten. En in beide landen voel je je soms maar een nietig wezentje tussen de hoge bergen en watervallen. Hoewel de eerlijkheid me gebied te zeggen dat ik de watervallen in Noorwegen mooier vind, maar dat is maar een klein klein detail van het geheel en zeer persoonlijk.

    Ik zou zeggen, doen.

    ans

  • Franziska Ott

    Ook ik ben al in beide landen geweest, al ligt mijn laatste vakantie in Noorwegen al weer zo een 15 jaar terug. Ik vind ze allebei prachtige vakantielanden, zeker voor de natuurliefhebbers. Vooral de westkust van Canada is inderdaad vrij vergelijkbaar met Noorwegen. Ook hier vind je fjorden, bergen, watervallen en meren. Toch zijn er natuurlijk ook een hoop verschillen en dat maakt het voor een liefhebber van Noorwegen zeker interessant om eens naar Canada te gaan. Je zult je daar zeker niet vervelen.

    Voor ons is het dit jaar even andersom: Omdat een reis naar Canada even niet binnen ons budget past, wordt het voor ons dit jaar weer een keertje Noorwegen. Dus Martin, als je nog tips hebt, wij horen het graag!

    Groetjes,

    Franziska

  • Martin

    zozo wat leuuk! Een veel gelezen forum.

    Hartelijk dank voor jullie mooie reacties (en zo snel ook!!) !!

    OK, ik ben overtuigd.

    Nu nog de keuze tussen West USA en West Canada. Maar goed, maar voor zomer 2011, dus tijd om te denken… :-)