beren (hoe gevaarlijk)

  • chantalleke888

    In juni is het dan zo ver.

    Dan ga ik samen met mijn vriend voor het eerst naar Canada (voornamelijk de rockies in)

    We overnachten in een tentje.

    Nu heb ik al veel gelezen over beren en wat je moet doen als je er een tegen komt etc. Maar ook dat je niet mag eten 100 m rondom je tent.

    Maar zelf dat je kleding die je aan had tijdens het koken maar beter in de auto kan leggen. Nu neem ik deze regels zeker wel serieus. Maar het maakt me tegelijker tijd ook wel erg bang.

    Want de geur van eten gaat ook in je haar zitten. En hoe zit het dan met geparfumeerde zeep. Moet ik me dan maar niet wassen :P

    En hoe zit het met urine lucht? Kan ik wel achter een boom gaan zitten langs mijn tent of komen daar ook beren op af?

    En tijdens lange wandelingen, kan ik dan wel wat eten meenemen?

    Ik wil gewoon een fijne vakantie zonder elke nacht wakker te liggen omdat ik bang ben dat er misschien een beer mijn tent in sluipt.

    Nu ben ik benieuwt naar jullie ervaringen en ook eventuele tips.

    Groetjes, chantal

  • Gerko Jansen

    Hey Chantal

    Geweldig dat je naar Canada gaat! Erg goede keuze.

    Ik woon zelf 3 en half jaar in Vancouver en heb aardig wat encouters met beren gehad. Ik ben hier voornamelijk voor de outdoor sports, kdoe voornamelijk veel mountain biken maar ook hiken. Camperen in de rockies is echt een goeie ervaring, er zijn heel veel outdoor mogelijkheden daar als je daar van houd.

    Als het aan komt op beren, die zijn wel mensen gewend in dat gebied van canada. Het komt nauwelijks voor dat mensen worden lastig gevallen door beren. Het belangrijkste is precies wat je zegt, bewaar je eten in de auto of ergens weg van je tent. Verder hoef je echt niet bang te zijn voor beren in dat gebied.

    Als je de bergen in gaat voor een outdoor tocht, is het handig om te blijven praten (zo horen de beren je aanwezigheid). Verder is het altijd handig om beerspray mee te nemen als je voor outdoor tochten gaat. Als je niets aan outdoor doet hoef je helemaal geen zorgen te maken.

    Als je meer info wilt laat maar weten!

    Groeten Gerko

  • Jake

    Hi Chantal,

    Ik sluit me wel bij Gerko's opmerking aan. Er is altijd zoveel te doen over beren,dat je van het bos de bomen niet kan zien! Wij wonen sinds 1960 toen we uit Zuid Ontario naar het noorden verhuisden in beer territory. Ook nu krijgen we nog beren bezoek bij het huis en in de buurt. Ik beweer geen beer expert te zijn ,maar met al die jaren hiking ,paddling en wilderness travel heel wat beren tegen gekomen. Het zijn wilde dieren, maar niet bepaald geintereseerd in mensen. Wel het lekker eten dat ze laten liggen. Neem geen geurende dingen mee in je tent,In de grote camp sites zijn er altijd food caches waar je het opbergt voor de nacht.In your wilderness campsite hijs je het op in een boom ver van de stam ,want Blacks zijn uitstekende klimmers. Je kan gewoon bij je campsite koken,en als het zo leker ruikt dat het de beren aanlokt,dan zie je ze toch aankomen en geef ze voorang om het te proeven of als je het zelf wil eten probeer jij dan de beer bezorgd te maken door veel lawaai te maken,gooi ze met stenen en act aggressively. Dat doe je ook als je ze op de trail tegen komt. In het algemeen gaan ze voor je aan de haal.Vooral als je met wat meerderen op pad bent. Black bears houden niet van van mensen urine,maar als je in de bush peed, herten kunnen soms niet wachten tot je klaar ben. Ze zijn gek op het zout gehalte. De bezwete(zout) riemen van ons backpack waren ook niet veilig voor de herten. Ieder jaar zijn enkele bearincidents,sommige met slechte afloop. Als je dan in aanmerking neem hoeveel bear encounters er zijn dan is het inderdaad minimaal. Echt niet om je er druk over te maken. Ben over de jaren meer lastig gevallen door honden,maar ja dat komt nooit in de krant te staan. Een beer komt je keuken binnen,ja dat is dezefde dag nog op TV en Youtube. Bears love the smell of meat and fish. De conservation people bait the beartraps with a can of sardines or other strong smelling meat. Nooit hard weg rennen voor een beer, geef ze ruimte en maak lawaai.

    Ga met een gerust hart je tentje in en neem een fijne lunch(geen sardines of gerookte paling!!) mee op je wandeling, .Veel plezier!! J

  • John

    Hoi Chantal,

    ik sluit me helemaal bij voorgaande ‘prikkers’ aan. Op campings in de vele Nationale- en Provinciale parken zul je heeeel weinig (over)last van beren ondervinden, zeker als er een parkwachter aanwezig is. Deze zijn goed op de hoogte van hetgeen zich allemaal afspeelt. Ook ik breng jaarlijks vele nachten in een tentje door in berengebied en heb nog nooit problemen gehad. Ook rondom ons huis hebben we regelmatig bezoek van zwarte beren, wasberen en herten.

    Tijdens wandelingen geldt hetzelfde, neem gewoon een lunch mee en laat weten dat je er bent (neem e.v.t. bear-bangers of bearspray mee). Het komt (in de rockies) wel eens voor dat je bijv. met een minimaal aantal personen (vaak 4 of meer) moet gaan wandelen omdat er beren aktiviteit in de omgeving is waargenomen, deze informatie vind je bij de lokale visitor centra of bij de trail-heads. Lees ook foldertjes zoals ‘you are in bear country’ en ‘bare camping’, welke ook op meerdere plekken voor het grijpen liggen (kennis neemt vele onzekerheden weg ;)).

    Neem niets met een ‘luchtje’ mee je tent in (ook geen snoep-papiertjes, lippen balm, tandpasta enz.). Laat ook geen etenswaren, afval, vaat, koelboxen buiten staan als je er zelf niet bij bent (bij ‘overtreding’ kun je zelfs van de camping verwijderd worden). Berg alles dus gewoon goed op in de auto. Wat ik zelf nog wel eens doe als het heel erg rustig op een bepaalde plek is en ik heb m'n auto in de buurt van de tent staan: niet de deuren van de auto op slot doen, voor het heeeele uiterste geval dat … heb je nog een vluchtplaats (zonder dat je eerst, waarschijnlijk in paniek, je sleuteltjes nog moet gaan zoeken).

    Tentkamperen = Canada! Hopelijk geven de meerdere postings je een beetje meer vertrouwen (tu).

    Groetjes en geniet vooral!

  • Jet

    Autosleutels onder je kussen neerleggen kan ook ……….:S

    Nou Chantal die autosleutels hebben we nog niet hoeven gebruiken 's nachts, maar ik heb wel eens beren op de camping mee mogen maken, maar dat had verder geen vervelende gevolgen, wel een beetje voor de mensen die zo eigenwijs waren de koelbox buiten te laten staan en zelf weg waren gegaan………

    Die keken toch vreemd op toen ze terugkwamen en meneer Beer op zijn dooie akkertje voor hun tent de koelbox aan het leegmaken was. Ton schreef in een paar draadjes hieronder (beren en kinderen) (http://canada.startpagina.nl/prikbord/13112325/13112452/re-beren-en-kinderen#msg-13112452)

    voor de grap ? over een kooi met een blikje tonijn, nou die kooi was er echt niet, maar ik kan je vertellen dat dat blikje tonijn toch echt open ging en op ging !

    De beer was trouwens niet te verwurmen, at rustig zijn maaltje op, en zelfs het getoeter en het grote licht van de betreffende mensen kon hem niet deren. Daarna waggelde die beer dik en rond gegeten op zijn dooie akkertje verder de bossen in. Ik moet je wel bekennen dat ik die nacht erg slecht geslapen heb, maar je moet er inderdaad vanuit gaan dat die beer niet in jou geinteresseerd is, maar in voedsel en andere aantrekkelijke zaken (zoals de tandpasta).

    Wij ruimen echt alles maar dan ook alles op. Die keer dat we dat niet deden omdat we niet in bear-country waren en geen zin hadden om weer alles op te ruimen (was trouwens aan de kust in Oregon), hebben we nachtelijk bezoek gehad van racoons (wasbeertjes), die hadden de party van hun leven !

    Sindsdien is het echt altijd alles opruimen. En zoals John zegt, op veel plaatsen krijg je echt een flinke waarschuwing van de Park Ranger of Campsite Host als je het niet doet (of kan je verwijderd worden). En terecht !

    En wat betreft jouw opmerking over een dikke boom, het is waarschijnlijk super slecht voor de bomen, maar ik ga toch echt niet in het stikke donker op zoek naar dat ene wc-huisje…………..

    En ja, kamperen in een tent is nog steeds echt leuk !

  • chantalleke888

    super bedankt voor alle reacties :)

    Het heeft mijn dus echt gerust gesteld. Ben al behoorlijk voorbereid op de reis. Ik maakte me alleen zorgen over de beren. Maar geloof dat dat dus wel meevalt :)

    THX

  • annath

    Waar kun je de berenspray kopen in Canada ,onze beginplaats is Victoria en dan Ucluelet.

    Groeten Anna.

  • John

    Hoi Anna,

    een grote retailer welke zeker bearspray in het assortiment heeft is Canadian Tire.

    Neem de bearspray overigens niet mee terug naar Nederland, het wordt gezien als een ‘verboden wapen’ (mace / pepperspray).

    Groetjes,

  • Jet

    Dit zal Chantalle er niet geruster op maken Svenn ;)!

    Wel leuk die hele verzameling aan waarschuwingsbordjes bij elkaar.

    Zo'n beartrap heb ik trouwens nooit eerder gezien. In het bericht “beren en kinderen” maakte Ton een opmerking over een berenval op een camping met een blikje tonijn er in, waarschijnlijk wat gecharcheerd door Ton vermeld, maar toch…..blijkbaar ben jij ie beartraps wel tegengekomen. Was dat op campings ?