canadareis met tent?

  • koeri0

    Ha Maarten en Stephanie, ik was jullie al bij een andere vraag tegengekomen en bekijk zo tussendoor jullie blog. Fantastisch lijkt me dat om zoveel tijd te hebben. Geniet ervan. Zag toevallig net dat je in Ucluelet op een camping staat, Was me daar vandaag over aan het inlezen. We vroegen ons af of het daar niet te vochtig is om te tentkamperen. Maar jullie hebben 25 graden prima te doen lijkt me.

    Ik wlde hier even ons reisplan neerzetten voor evt. aanvullingen door ingewijden (vooral wildlife en niet te missen…) wij hebben helaas maar 3 weken en willen een niet al teveel km maken.

    Komt het:

    Calgary 1n na aankomst (tent aanschaffen)

    Banf 2n

    Lake louise en/of Yoho 2n

    Jasper 3n (Gletsjerwandeling, Maligne lake/Miette hot springs)

    Valemount 1n (raften)

    Wells gray 2n

    via Kamloos, Duffy Lake, Whistler onderweg 2 overn. met uiteindelijke bestemming Saltery bay 2n (snorkelen/duiken)

    Ucluelet 3n (surfen, pacific rim, orca's, walvissen, beren?)

    Nainamo of omg. 2n (zalmbarbecue?)

    Vancouver 2n

    Nu nog even een andere vraag. Inderdaad over het reserveren van campings, grappig dat je dat net aankaart Maarten, maar ik stel hem toch nog even. Ik heb begrepen dat het met een tent niet nodig is om campings te reserveren (behalve in Tofino), dat er redelijk wat tentcampings zijn waar je niet eens kunt reserveren (waar vind ik die?), ook in de nationale parken? (juli/augustus?). Klopt dat??

    Ik dacht vandaag toch maar de eerste twee nachten te reserveren omdat we dan de tent nog moeten leren kennen enz, dan weet ik tenminste zeker dat we geen tijd kwijt zijn met zoeken naar een camping, maar ik kan dus bijv bij ‘two Jack Lakeside’ in Banf al niet meer terecht, dat brengt me toch aan het twijfelen?

  • Jet

    Welke campings er in de Nationale en Provinciale parken zijn en of en voor hoeveel deze te reserveren zijn, vind je op de websites van de betreffende parken.

    Bijvoorbeeld: http://www.pc.gc.ca/eng/pn-np/ab/banff/activ/camping.aspx

    Je ziet hier dat Tunnel Mountain 100% reserveerbaar is. Omdat er relatief weinig campgrounds zijn in Banff NP (met volledige hook-ups) en er maar een paar reserveerbaar zijn, zie je dat deze vol zitten zodra het reserveringssysteem open gaat. Er zijn toch heel veel mensen die niet op reis gaan zonder een reservering. Er zijn ook campgrounds (niet in Banff NP maar elders) die bijvoorbeeld maar voor 50% reserveerbaar zijn en waar de andere 50% wordt uitgegeven op basis van first come first serve.

    Tussen Banff en Lake Louise zijn 3 campsites te vinden die niet reserveerbaar zijn (Johnston Canyon, Castle Mnt en Protection Mnt) en daar was in het hoogseizoen prima plek te vinden, zeker van maandag t/m donderdag. Op vrijdag loopt het heel snel vol voor het weekend, dan moet je zorgen dat je er om 11.00 uur bent zodat je een vrijkomende plaats kunt innemen. Aangezien het vanuit Calgary slechts 1,5 - 2 uur rijden is, is dat prima te doen. Je kiest een plek uit, zet je tent op en vervolgens heb je de rest van de dag voor sightseeing. Wij stonden op Johnston Canyon en hebben het hele gebied Banff - Lake Louise - Kootenay park - Yoho vanuit deze camping gedaan, dat is ons prima bevallen, scheelde ook weer op en af breken (niet dat dat zoveel werk is, maar waarom doen als het niet nodig is). Je rijdt misschien wel iets meer heen en weer, maar de afstanden zijn relatief kort (Banff - Lake Louise is 45 minuten) en de uitzichten zijn steeds prachtig.

    Wat betreft Tofino/Ucluelet: daar zou ik de gok niet wagen om zonder reservering naar toe te rijden. Het alternatief is namelijk terug naar Port Alberni, ruim 100 km vanaf Ucluelet (125 km van Tofino) maar een vreselijk langzame, bochtige en heuvelachtige weg, waardoor je er ongeveer 2 uur over rijdt. Dus dat is wel een beetje veel om rechtsomkeer te moeten maken.

    Wat betreft het klimaat: het kan er in de zomer ook heel nat en vochtig zijn.

    Ik wil de pret niet drukken, maar dat kan ook in de Rockies het geval zijn :( Juli 2011: 15 graden max, vriespunt 's nachts, 5 dagen druilerig, regenachtig weer, lang zal ze leven voor de kitchen shelters op Johnston Canyon. Overigens september 2011: 25 graden, strak blauwe lucht.

  • koeri0

    Weer bedankt voor deze info Jet. Het is inderdaad een vrijdag dat Two Jack vol zit. Ik had Castle Mountain al ontdekt en lijkt me ook erg leuk, maar ik denk niet dat we daar de eerste dag zo vroeg zullen zijn. Misschien dat ik toch maar dat massale Tunnel Mountain ga reserveren voor de eerste dagen. Als er dan nog annuleringen zijn kan ik nog switchen. Verder zien we het dan wel.

    En we duimen voor heerlijk kampeerweer!

  • Jet

    De meeste mensen zijn de 1e dag in Canada erg vroeg wakker, zelf heb ik daar (helaas) geen last van. Als je de mogelijkheid hebt om de dag ervoor, na aankomst, de benodigde inkopen te doen, dan kan je vroeg op pad. Er zit zowel een Canadian Tire als een Walmart ongeveer op de airport. (google maps zoek walmart calgary airport of canadian tire calgary).

    In Canmore (onderweg naar Banff) zit een super grote Safeway en andere supermarkt. En mocht je nog iets vergeten zijn, er zit ook een Canadian Tire in Canmore.

  • mbrink

    Leuk dat je ons volgt via http://blog.importbrink.nl

    ! De vraag over reserveren is al deels beantwoord. Tofino zou ik echt niet reserveren. Dat is alleen maar geld klopperij. Wat betreft terug rijden naar Port Alberni…. 2 uur???? Op de fiets misschien… Overigens kan je als Tofino vol zou zijn (wat onwaarschijnlijk lijkt) beter naar Ucluelet rijden. Daar is echt nog wel plek. Wij waren in Tofino/Ucluelet tijdens Victoria weekend, overal was nog zeer veel plek. Wij hebben voor Ucluelet gekozen omdat de prijzen in Tofino belachelijk zijn. (50 dollar no service).

    In Ucluelet, maar nog meer in Port Hardy hebben we ook wel regen gehad. Tja dat is minder, maar daar laten we onze vakantie toch niet door verpesten.

    Als je nog meer vragen kan je ze ook via het contactformulier op het blog http://blog.importbrink.nl stellen.

    Groeten uit prachtig Canada

  • Svenn

    Koeri0

    Ucluelet 3n (surfen, pacific rim, orca's, walvissen, beren?)

    Ik zou niet rekenen op Orca's in Ucluelet. Orca's zijn met name te vinden in de Inside Passage en niet aan de Pacific Coast. Bijvoorbeeld wel in Victoria, Campbell River en Telegraph Cove.

  • Kendra

    jullie zitten er niet in het hoogseizoen. Geloof me, Pacific Rim is een van de populairste campgrounds in west Canada. Victoria Day is leuk voor een weekend get away, maar ik neem niet aan dat het gros van Vancouver en van BC main land naar Vancouver Island trekt voor een weekend, in tegenstelling met de zomer

  • Jet

    Tofino zou ik echt niet reserveren. Dat is alleen maar geld klopperij.

    Afgezien van de vraag en het antwoord op het wel of niet op voorhand reserveren, zie ik niet in hoe vooraf reserveren geldklopperij kan zijn. Je betaalt niets extra als je vooraf reserveert.

    Overigens kan je als Tofino vol zou zijn (wat onwaarschijnlijk lijkt) beter naar Ucluelet rijden. Daar is echt nog wel plek.

    In mei lijkt dat misschien onwaarschijnlijk, in het hoogseizoen is dat toch echt een ander verhaal. Ga er maar vanuit dat Tofino bij voorbaat vol zit en dat je van geluk mag spreken als je in Ucluelet nog een plekje kunt vinden. Zeker als je na 5 uur 's middags komt.

    Wat betreft terug rijden naar Port Alberni…. 2 uur???? Op de fiets misschien…

    En? heb je het gehaald op je fietsje?

  • Mariska

    Antwoorden op je vraag:

    1. Nee, kamperen is heel leuk in Canada en er zijn ook mensen die er kamperen. Vooral buitenlanders zie je met een gehuurde camper en veel senioren met een soort touring car.

    2. Ja absoluut! Let wel op dat bij sommige campings (dit zijn vaak kampeerplekken diep in een natuurpark waar je soms niet eens met de auto naartoe kan) er geen leidingwater is, en geen douches (maar vaak wel een porta-pottie). Zie hier voor een review van de campings waar wij geweest zijn:

    http://canada.startpagina.nl/prikbord/16702322/review-camping–campings–kamperen–kampeerplaats–campground-british-columbia-bc#msg-16702322

    3. In principe niet, het hangt een beetje af wanneer je wilt gaan. Voor Tofino/ Ucluelet zou ik wel reserveren, zeker als er in een weekend bent.

    4. Ja. Geen eten of andere geurende dingen in je tent laten liggen, maar alles in de auto. Zelfs tandpasta opbergen in je auto. Op die manier trek je geen dieren aan.

    5. Ja dat kan, zie eerdere berichten. Wij hebben altijd zelf onze uitrusting mee en kopen een deel in de Walmart. Wat wij mee hadden: lichtgewicht tent (Sierra Designs Zia 3), lichtgewicht slaapzakken, lichtgewicht pannenset, bordjes, bestek, mokken en wat kruiden. Verder is een extra fleecedeken ook nog wel fijn als je in de bergen kampeert, het kan 's nachts nog best koud worden.

    Wat wij daar kochten: 2 kleine koelboxen, luchtbed, stoeltjes, 2 kussens, hamer, stoffer en blik om de tent telkens mee te vegen. Ijs voor in de koelbox kan je in elke supermarkt kopen en vaak ook op de camping. Wij waren voor ongeveer 100 dollar klaar bij de Walmart en hebben deze spullen naar het leger des heils gebracht toen wij weggingen.

    6. Hangt er vanaf waar je staat natuurlijk. Zoek dit vantevoren even op op de kaart. Maar als je midden in een natuurpark staat, is het vaak toch wel anderhalf uur rijden naar een grote supermarkt. Wij namen dus altijd houdbaar voedsel mee: noodles, pancake mix (met water), diepgevroren vis (blijft vaak een dag of 2 goed in de koelbox), mueslibars, appels, maiskolven, eieren, bacon etc.

    7. Wij gebruikten de gids van Aad Struijk en de ANWB gids. Maar in elk plaatsje is wel een visitor centre, dus je kan overal wel leuke dingen vinden om te doen.

    8. Zet de zoekfunctie op ‘ alle datums’ dan vind je veel meer :). En hier nog een linkje naar ons verslag van afgelopen zomer:

    http://canada.startpagina.nl/prikbord/16704362/reisverslag-west-canada-juli-2013#msg-16704362

  • Jos64

    Camping gasflesjes zijn bij diverse tankstations verkrijgbaar enanders bij de Wallmart en Canadian Tyre vestigingen.

    Misschien handiger om ter plekke een gas stelletje aan te schaffen voor de vakantie en niks mee te nemen vanuit Holland.

    Jos