Vragen over Calgary - Canmore

  • EvelienK.

    Hallo allemaal,

    Ik ben me aan het inlezen voor mijn reis en ik loop vast bij de volgende punten. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Ik ben bezig met mijn route en zo nu en dan zet ik de route in googlemaps om te kijken of dingen haalbaar zijn. Nu heb ik de volgende routes op dag 2 en 3:

    Dag 2:

    Calgary - Bragg Creek - Canmore

    Vraag 1: Is Bragg Creek de moeite waard? Of kan ik beter direct doorrijden naar Canmore?

    Vraag 2: Is deze route al over de Bow Valley Trail?

    Dag 3:

    Canmore - Lake Minnewanka Loop - Johnston Canyon - Bow Falls - Tunnel Mountain Drive - Hot Springs - Banff

    Vraag 3: Ik heb deze route vast zo gemaakt naar aanleiding van verschillende reisverslagen. Maar nu zat ik het allemaal eens te bekijken op googlemaps en toen dacht ik, is dit nu logisch?!

    Vraag 4: Kan iemand bij kort toelichten wat de Lake Minnewanka Loop nou precies inhoudt? Klopt het dat ik hier een route met de auto kan volgen?

    Misschien zijn dit een beetje stomme vragen, maar ik snap er even niks meer van, haha. Hopelijk kunt u mijn vragen beantwoorden. Ik zal in de toekomst vast tegen nog meer vragen aanlopen, maar ik ben me nu aan het verdiepen in mijn eerste drie dagen in Canada.

    Bedankt alvast!

    Groetjes, Evelien

  • Jos

    Hoi Evelien ,

    Als je via hwy1 Calgary verlaat kom je al snel bij de afslag naar Bragg Creek en deze ligt dus nog ongeveer 45 km voor de afslag naar hwy40 .

    Als je via de Bow Valley hwy1a rijdt moet je al snel na het verlaten van Calgary linksaf op de 22 naar Bragg Creek en dus heeft via hwy1a naar Bragg Creek geen meerwaarde.

    Vanuit Bragg Creek kan je er eventueel wel voor kiezen om de hwy1 over te steken en via de 1a verder te gaan richting Canmore en via de 1X een stukje terug te gaan om de hwy40 te pakken .

    Kijk maar even op google maps en dan is het wel duidelijk .

    Vanuit Canmore ga je via de hwy1 richting Banff en dan kom je als eerste bij Banff en na Banff kan je op de Bow Valley 1a verder naar de Johnston Canyon en eventueel door tot Lake Louise .

    De Lake Minnewanka loop is met de auto te rijden en bij aankomst in Banff kan je kiezen om eerst naar het dorp te rijden , of eerst naar de Lake af te slaan .

    Jos

  • Kendra

    Bragg Creek is een heel klein dorp. Wel leuk om te zien, maar er is verder niet zo veel te beleven. Bragg Creek ligt aan de zuidkant van highway 1 (zoals Jos al gaf, hwy 22 naar het zuiden), highway 1A ligt ten noorden van highway 1. Je zou eerst naar Bragg Creek kunnen rijden, om vervolgens via hwy 22 naar het noorden te rijden naar Cochrane en van daaruit de 1A naar Canmore.

    De 1A tussen Cochrane en Canmore heet nog niet de Bow Valley Trail, dat is alleen het gedeelte van de 1A tussen Banff en Lake Louise.

    Ik ben niet zo bekend met de lake Minnewanka loop. Als je vanaf highway 1 de eerste afslag naar Banff neemt, dan kun je rechtsaf naar Lake Minnewanka (linksaf ga je naar Banff), maar ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren of er een route is die om het hele meer gaat.

    Je hebt een aardig drukke planning voor dag 3, m.n. als je van plan bent om de Johnston Canyon te beklimmen. Het hangt er vanaf hoe ver je omhoog gaat daar, maar de wandeling kan toch een paar uur in beslag nemen. (wel de moeite waard overigens!)

    De Tunnel Mountain route is niet zo heel lang. Onderweg heb je een stopplaats waar je een mooi uitzicht hebt over het Banff Springs hotel en je komt ook langs de hoodoo's.

    De Bow Falls zijn achter het Banff Springs hotel gelegen. Vanaf de brug in Banff kun je via een wandelpad naar het hotel lopen en naar de waterval. Je kunt trouwens ook gewoon door het hotel heen lopen en het hotel bekijken, datzelfde geldt voor Chateau Lake Louise.

  • Jos

    Bij Lake Minnewanka kan je niet rond het meer rijden , maar de loop loopt vanaf hwy1 tot aan het meer , langs het meer aan de westkant en langs Two Jack Lake en dan weer terug naar hwy1 .

    Onderweg heb je nog de mogelijkheid om af te slaan naar Johnson Lake .

    Jos

  • EvelienK.

    Super bedankt voor de reacties, dat neem ik mee in mijn planning. Wellicht is het handig om de Johnston Canyon op een andere manier in te plannen. Als ik nu Bragg Creek laat en in plaats daarvan naar Johnston Canyon rijd? Zou dat een goede optie zijn?

    Ik ben nu dag voor dag mijn planning een beetje aan het maken en ik denk dat er binnenkort nog een mailtje komt te staan met de globale route. Ik hoop dat jullie er dan ook naar willen kijken, maar dat duurt nog even. Ik wil jullie nu in ieder geval bedanken voor de antwoorden op mijn vragen. Super!!!

  • NiekR

    Kijk ook eens bij mijn reactie op topic van Dennis over de eerste dagen rondom Banff.

  • Ruben en Roxana

    Hi,

    Van de zomer heb ik ook het stuk Calgary- Banff gereden, en ik kan je aanraden om ook Kananasis park te bezoeken. Erg mooi en nog rustig. Veel wild gezien, meer dan op de Bowvalley trail. Daarna doorgereden naar Banff, waar we 3 nachten verbleven.

    Op de tweede dag hebben we s ochtends de Tunnelmountainroad gereden( ons hotel stond daar) om vanaf daar naar de Lake Minewanka loop te rijden en het meer. Toen door naar Johnston Canyon, waar we tot the upperfall zijn gelopen. Al met al een wandeling van twee uur. Toen door naar Lake Louise en Moraine Lake. En toen terug naar Banff.

    De dag erna hebben we de fairlandtrail gelopen (het regende dus vanaf de bergen hadden we geen mooie vergezichten) en we zijn naar de Bow falls en het Fairmont hotel geweest. De vierde dag zouden we doorrijden naar Golden, maar door de overstromingen nog een dag in banff doorgebracht weinig gedaan toen.

    In principe kan je dus De Lake Minnewankaloop, Johnston canyon en Lake Louise op 1 dag bezoeken, maar dan moet je wel rond 9 uur op pad gaan en je bent pas rond 7 uur weer terug in Banff.

    De hotsprings en het Fairmont hotel ( en de bowfalls) zijn in mijn ogen attracties die je over kan slaan, of die je anders desnoods s avonds kan bezichtigen (op de dag dat je aankomt in banff).

    Succes met plannen.

  • Svenn

    Hoi Evelien.

    Beter direct over de Hwy 1 doorrijden naar Canmore. Niet dat de Bowvalley Trail niet mooi is maar het voegt niets toe. Gebruik die extra uurtjes liever elders.

    De tip van Ruben is ook goed om liever even een paar uurtjes uurtjes Kananaskis Trail in te rijden. Je kan bijvoorbeeld de Hwy 1 verlaten en de Kananaskis trail inrijden om later rechtsaf te slaan de Smith-Dorrien trail naar Canmore. Deze laatste weg is een gravel-road, maar bij goed weer prima te doen.

    Of anders om via het zuiden de Kananaskis trail omhoog te rijden (via Calgary-Okotoks-Black Diamond-Longview), maar in dat laatste geval ben je dan toch heel de dag onderweg naar Canmore. Het mooie van deze route is dat je dus via de prairies naar de Rockies rijdt en dat de Rockies aan de horizon alsmaar groter worden. Dit gebied aan de oostkant van de Rockies is uniek, je komt dit landschap later niet meer tegen op je route. Het laatste stuk kun je weer Smith-Dorrien trail of Kananaskis Trail+Hwy1 rijden. Zelf adviseer ik de verharde Kananaskis trail uit te rijden dus de laatste optie hier. Dit stukje weg gaat vlotter en is ook mooier qua uitzicht. Veel wildlife is gegarandeerd, grote kans op bighorn sheep, mule deer, moose, beren, coyote, white tail, elk en hoary marmott. De Kananaskis trail is een goed te rijden weg dus en is breed met een goed zicht naar de zijkanten, om die reden zie je hier eerder wildlife dan op andere wegen waar de bomen tot aan de weg staan.

    Mvg, Svenn

  • EvelienK.

    Wat fijn, alle reacties :)

    Als ik dit zo lees, is het misschien handiger om een extra dag/nacht in Banff te plannen (dus in plaats van 2 nachten 3 nachten)? En dan wellicht Tofino te skippen? Mijn planning is vanaf Whistler naar Nanaimo/Parksville (1 nacht) en daarna naar Tofino (2 nachten) en door naar Victoria.

    Groetjes, Evelien

  • Jos

    Hallo Evelien ,

    Dat zou ik erg zonde vinden , om Tofino op te geven voor 1 extra nacht Banff .

    Banff en omgeving zijn in 2 dagen prima te verkennen en natuurlijk kan je op elke plek langer verblijven als je dat wilt .

    Jos