mijn ervaring met walvis-, beer- en seaplane excursies

  • egelhunter

    Afgelopen jaar in usa ( monterey ) een walvistour gedaan op zee. Dit koste ons 45 dollar. Uiteindelijk zagen we veel zeeleeuwen, tig dolfijnen en idd de grote walvissen. De boot heeft zeker 45 min rondgedobberd rond de walvissen die om de 5 min bovenkwamen. Helaas geen springende walvis gezien maar ze kwamen wel boven, spoten het water uit en de grote staart kwam dan tevoorschijn. Echt super om mee te maken. Deze tocht beweerde wel 98% kans op het zien van walvissen. En mocht je er geen zien dan kreeg je een ticket voor een dag naar keuze opnieuw mee te gaan. Het kan dus wel netjes.

    Maargoed orca's en beren is ook wel een ander verhaal. Ik hoop orka's te gaan zien met de 6 uur durende zodiac tocht van Eagle Eye Adventures in Campbell River volgende maand.

  • eric

    Hoi Frank ,

    je hebt helemaal gelijk mbt de uitnodigende slogans en prachtige foto's die je moeten verleiden om juist die tour te boeken , en dat er minder aandacht gegeven wordt aan de mogelijkheid dat je ook weinig of niets kan zien. En das inderdaad soms wel eens jammer , ik ben echter wel van mening , en heb ook die ervaringen , dat de meeste aanbieders toch best eerlijk zijn (of zich erachter verschuilen , maar dat geloof ik niet helemaal) en toch wel aanstippen dat er geen 100% garantie bestaat.

    Ik heb ooit eens een tijdje met een parkwachter staan te praten , en die vertelde me oa dat bij walvistours de touroperator niet dichterbij de walvissen mocht komen als zo'n 75 meter , en als ze zich daar niet aan hielden de vergunning op het spel stond. dit was dan wel in Nieuw Zeeland ( Kaikoura ) , maar ook in de US en Canada zullun best dit soort regels bestaan . We zijn een keer wezen snorkelen met Manatees in Florida , als je daar te dichtbij het rustgebied kwam (onderwater afgezet met rood/witte markeringen) en dat werd gezien door de rangers , kon je met een boete het water uit en kreeg de touroperator een schorsing,of was zijn vergunning kwijt. Ik wil hier mee zeggen , dat je ook niet altijd dichtbij wildlife kan en mag komen.

    Het zou een touroperator wel sieren als dat ook eerlijk verteld wordt als je wilt boeken.En dat mis je inderdaad wel eens , je kan dan beter beslissen of je dan alsnog met de tour meewilt.

    Het blijft lastig , je kan altijd pas achteraf zeggen of die ene tour nou je investering waard is geweest. Ik geloof ook niet zo in compensatie als je tour is tegengevallen mbt wildlife ; ik geloof meer in de oprechtheid van de touroperator om eerlijk te zijn als iets reserveert ; en helaas zijn er operators die dat niet helemaal of zelfs helemaal niet zijn…

    Blijven proberen , goeie keuzes proberen te maken en als je pech hebt , tja soms is er echt niets aan te doen.

    Gr. Eric

  • Rentia

    Hoi Frank,

    Jammer dat jullie een negatieve ervaring hebben gehad met de Walvis/ Beren tour.

    Wij proberen zo openlijk mogelijk naar de gasten te zijn en hopen dat iedereen een geweldige ervaring mee naar huis neemt. Maar hoe graag wij het ook willen het blijft natuurlijk altijd moeilijk zeker als je de dieren niet ziet waar je eigenlijk voor komt.

    Het blijft Wildlife maar ik kan mee er ook in vinden hoe jullie je hebben gevoeld. Wij hebben dezelfde ervaringen meegemaakt toen wij zelf de tochten hebben gemaakt tijdens onze vakanties. Wij zouden zelf ook nooit meer kiezen voor een tour met 70 mensen aan boord!!!!!

    Nu wij zelf een WhaleWatch bedrijf hebben weten we dat je altijd open moet zijn en wat je zeker niet moet doen, een bepaalde verwachting geven naar je gasten!

    'Voor de organisator maakt het doorgaans niet uit of er wel of niet wat gezien wordt. Die heeft het geld ontvangen' Dit geldt zeker niet voor iedereen, en ik kan je zeker meegeven dat ook wij het vervelend vinden als ook wij niets zien.

    Veel mensen hebben nu eenmaal een bepaalde verwachtingspatroon. Je wilt niet weten hoeveel mensen er aan ons vragen “hoe laat zie ik de orca's of beren”, deze mensen hebben te hoge verwachtingen en zijn dan ook erg teleurgesteld.

    Wij geven middels een bord aan wat wij de dagen ervoor hebben gezien maar dit blijft natuurlijk een moment opname. Iedere dag is anders! Wij staan met veel mensen in contact via de radio en bij een orca melding weet iedereen het binnen enkele minuten. Op dat moment is er wel altijd een boot bij de orca's, dit betekent dat mocht je een tour hebben in de ochtend en het report is van de ochtend wij bijna zeker weten dat ook de middag groep de orca's gaat zien.

    Voor walvissen ( Humback Whale = grijze walvis ) ben ik heel eerlijk de kans om ze te zien is beter aan de Westkant van Vancouver Island in de omgeving van Tofino. En dan ook eigenlijk het grootst in de maanden Maart/April en Mei als de grote trek is van Mexico naar Alaska. Je kunt dan een hoger punt op gaan zoeken op het strand en dan zie je ze voorbij komen. Wij hebben in onze omgeving 2 Humback Whales zitten maar de kans om ze te zien is een stuk kleiner. En bij deze jongens geldt vaak als je een glimp opvangt tijdens een tour je ze heel snel kwijt kunt zijn, zij maken altijd een diepe en een duik.

    Ik weet niet wat ze je precies hebben verteld maar Resident ( zalmeters ) orca's blijven niet altijd in de omgeving. Geen of weinig zalm, dan zal de orca ook vertrekken of in mindere maten aanwezig zijn. Wij zitten nog op de Residents te wachten, zij eten het liefst de Sockeye Salmon en deze moet nog binnen komen. In onze omgeving hebben wij 5 zalmtrekken per jaar en je ziet de Residents ook pas medio Juli in onze omgeving zodra de Sockeye Salmon binnen komt. Vanaf 12 Juli geven wij de garantie op het zien van orca's. Dit kan natuurlijk betekenen dat er zeker een dag(en) zal zijn dat we ze niet zien en dan hebben de mensen de mogelijkheid om de volgende tour weer mee te gaan. Dit geven wij ook via de website aan.

    Hier zitten het hele jaar orca's maar meer mensen op het water, meer ogen, meer kans op het zien/vinden van de orca's. Bepaalde groepen orca's doen het ook veel beter, de residents daar gaat het ook een stuk minder mee omdat zij afhankelijk zijn van de zalm. De transients ( eten seals en dolfijnen ) doen het daarin tegen een stuk beter maar er zitten in verhouding ook veel meer seals en dolfijnen. En de buik is natuurlijk sneller gevuld met een seals dan een zalmpje.

    Onze tours duren ook langer, 4, 6 of vanaf 12 Juli een volle dag. We geven veel uitleg over de natuur en wildlife tijdens de tours genieten we nog van een korte stop op Stewart Island voor drinken/snacks en/of lunch, gewoon wat Brabantse gezelligheid! En soms duren ze langer het heeft allemaal te maken met de hoeveelheid Wildlife en het weer. Ik weet van ons in iedere geval dat wij er alles aan doen om de gasten een geweldige ervaring mee te geven maar het is en blijft Wildlife en garantie is een moeilijk gegeven zeker met Wildlife! Maar wij proberen zo open mogelijk te zijn naar de gasten.

    Voor beren ( zwarte, soms een Grizzly ) het volgende dit heeft meer met het seizoen te maken, voordat de zalm in de rivieren verschijnt heb je meer kans op beren, bij laag water komen ze op de stranden op zoek naar eten. En op velden waar veel gras te vinden is. Zodra de zalm in de rivieren zit zie je ook minder beren aan de waterkant. Hoe warmer het weer minder kans op beren, je loopt zelf ook niet met je winterjas aan als het buiten 30 graden is.

    De Grizzlys zien wij pas eind Augustus vanaf het moment dat wij de Grizzly Expeditie opstarten. Vorig jaar 100% beren gezien met iedere tour, minste tour 3 en de drukste tour 18 beren. En ook hier geldt geen beer is de volgende tour weer mee.

    Groetjes,

    Rentia

    www.eagleeyeadventures.com

  • Rentia

    Hoi Eric,

    Ja ook hier gelden regels in de USA mag men niet dichterbij komen dan 200mtr in Canada geldt 100mtr. afstand. Er gelden natuurlijk een aantal regels,

    - niet naar een orca toevaren of achterna zitten.

    - niet tussen de orca en land zitten.

    Als wij zien dat orca's duiken en dan zeker een langere duik maken, zetten wij de motoren uit! Je weet nl. niet waar ze weer boven komen. Komen ze naast je boot dan is er niets aan de hand zolang je de motoren maar uitlaat.

    Dit komt regelmatig voor. Vorige week hebben we 45min. rond moeten dobberen omdat de orca's naast de boot bleven en niet weg gingen. De motoren mogen pas gestart worden als ze op afstand zijn. We hebben ook een range finder om de afstand te bepalen.

    En reken maar als je gesnapt word kan het je veel geld kosten, je license verliezen enz. De kosten kunnen oplopen tot 150 duizend dollar. Dan moet het wel gortig zijn maar er zijn mensen in het verleden geweest die hierdoor het bedrijf zijn kwijt geraakt!

    En het is het niet waard om dit te riskeren! Maar er blijven er altijd bij die hardleers zijn!

    Gr,

    Rentia

    www.eagleeyeadventures.com

  • Jos

    Hoi Frank,

    Ik heb jouw stuk gelezen en ook de reacties even doorgenomen en ook ik heb het idee dat je het geheel iets te negatief stelt, ook al heb je feitelijk wel een punt.

    In de afgelopen jaren ben ik op meerdere excursies mee geweest en ze waren echt niet allemaal top, maar daar ga ik ook nooit van uit en heb altijd wel goede hoop.

    Natuurlijk stellen brochures altijd alles erg mooi voor, maar dat is met alles; echt met alles op deze wereld.

    Van de reisfolders tot de folder van de supermarkt, want ik heb nog nooit een folder gezien met een foto van een appel met een rotte plek erop………

    Rentia heeft hierboven al een goed idee gegeven van hoe het gaat en ook hoe het hoort en toen ik vorig jaar met hun meevoer op de wildlife excursie werd vooraf al aangegeven dat de groep aanwezige Orca's te ver weg zwommen deze dag en toch hebben ze er voor gezorgd dat we een hele mooie dag hebben gehad en voldoende ander wildlife gezien hebben . De tweede tour die ik met hun meevoer was de grizzly excursie en in de stromende regen hebben we 14 grizzly's gezien en een waanzinnige dag gehad.

    De ene dag kan totaal verschillen van de andere, want op de walvis excursie van 2011 in Tofino hebben we bijna alle diersoorten gezien die daar leven en op de tour van vorig jaar was het zoeken geblazen en hebben we weinig schokkends waar kunnen nemen.

    Zolang de resident Orca's er nog niet zijn heten de Orca tours vanuit Campbell River dan ook wildlife tours en bij de tour van 2011 dook er vlak voor onze boot, toen we net de haven uitgevaren waren, al een bultrug voor de boot op en kon de dag al niet meer stuk.

    Ik heb al meerdere Orca tours gedaan, maar nog geen breachende Orca kunnen zien en fotograferen en anderen hebben op hun eerste tour al springende Orca's voor de boot meegemaakt en daar ben ik dan erg jaloers op……..

    Ooit een week op een locatie gezeten en gewacht op het ultieme moment om een ijsvogel van dichtbij te fotograferen en op de vijfde dag kwam er een man naast mij zitten die net de dag ervoor een spiegelreflexcamera gekocht had en nog aan het uitproberen was en na 10 minuten zat ineens de ijsvogel voor onze neus ( tot 2x toe ) en heeft zowel die man als ik erg mooie foto's kunnen maken. Voor een breachende Orca ga ik gewoon weer terug voor een volgende poging en de aanhouder wint.

    Niemand en geen enkele folder heeft mij ooit die breachende Orca beloofd, maar foto's lokken en een zichtgarantie alleen is ook niet altijd alles.

    Ook ik ben op de Azoren geweest voor de walvissen en de zichtgarantie was daar twee keer een uitademende walvis op afstand en daarmee waande de aanbieder zich al veilig en daarmee klopt jouw stelling dan ook gedeeltelijk. Op de terugweg kregen we van een van de spotters ( die op de wal staan en de wateren in de gaten houden ) een teken dat hij dacht iets gezien te hebben en er werd besloten daar toch te gaan kijken en aldaar aangekomen bleek er een Noordse vinvis te zwemmen en zijn we er naast gaan varen en de captain was zo blij als een kind dat hij ons dit toch nog kon laten zien en dat spreekt de stelling dan weer tegen.

    Vorige week een boottour vanuit Skiathos ( Griekenland ) gedaan en toen ik dolfijnen zag en de stuurman hierop attendeerde wilde hij niet van koers veranderen, want hij was onderweg terug naar de haven en liet de 30 gasten aan boord gewoon barsten.

    Je hebt weinig geluk gehad met je tours en ik raad je aan de moed niet op te geven en het een volgende keer nogmaals te proberen, maar dan wel vanuit betere plekken als Victoria en dan bedoel ik Campbell River en Telegraph Cove.

    Ondanks de meerdere berentours die ik ook gedaan heb heb ik mijn mooiste berenfoto gewoon langs de kant van de weg gemaakt in Wells Gray op 2,5 meter afstand en mijn mooiste beren ervaring bij de Ucluelet hatchery, alwaar ik gewoon tussen de beren gelopen heb langs de oevers van de inlet. Niemand dwingt je tot het meevaren op een boot tour, maar het is vaak wel een uitgelezen mogelijkheid om veel moois te zien en de tocht alleen al is ( naar mijn mening ) het geld vaak meer dan waard.

    Jos

  • Ann75

    Frank,

    Sommige mensen geven zulke bedrijven een slechte naam als ik het zo moet zeggen. Ik begrijp zeker wel dat zo'n excursies duur zijn en dat men er dan redelijk wat van verwacht, zeker als je enkele keren na mekaar geen wildlife gezien hebt. Maar zoals ik al eerder aangaf, het is en blijft wildlife! Ik zou atijd aanraden om een paar dagen voordat je een excursie wil doen na te vragen bij het bedrijf of er “sightings” geweest zijn van orca's/walvissen en of beren. Ze kunnen je dan in elk geval laten weten of er de laatste dagen orca's en dergelijke gezien zijn.

    De meeste boten mogen ook niet te dichtbij de orca's komen, maar als de orca's naar jullie boot toekomen en eronder door zwemmen…tja dan heb je wel geluk dat je dat mag meemaken. En dit zal dan ook hetgene zijn dat bedrijven zullen adverteren, ze willen toeristen lokken natuurlijk en dat is niet meer als normaal.

    Dus moest je nog eens deze kant uitkomen dan zou ik je aanraden om op voorhand na te vragen of er orca's/walvissen gespot zijn in de dagen ervoor. Redelijk wat bedrijven zetten deze informatie ook op hun website of er orca's gespot zijn en dan kan je dan beslissen om te gaan of niet, maar dan is het nog steeds niet gegarandeerd.

    Groetjes,

    Ann :)

  • Cees A

    Interessant topic.

    Aan de ene kant is er de toerist die met (soms) verkeerde verwachtingen een dure tour maakt en teleurgesteld is als die verwachting niet uitkomt.

    Aan de andere kant de tour-bedrijven, die serieus met hun vak bezig zijn en hun uiterste best doen, maar natuurlijk geen 100% garanties kunnen geven dat men ook iets ziet.

    Mijn persoonlijke ervaring is dat terugkerende passagiers van een zojuist aangemeerde tour de beste informatiebron zijn.

    Als die geen dooie haring hebben gezien, hou dan je geld maar in je zak en probeer het ergens anders.

    Dergelijke tours worden vaak op meerdere plaatsen langs de kustlijn aangeboden en misschien is er ergens anders, op een andere dag, meer kans op succes.

    Komen passagiers van de boot af met dolenthousiaste verhalen over wat men allemaal heeft gezien, ga dan eens kijken of je die dag nog meekunt met een tour.

    Kan dat niet, jammer maar helaas, maar ook dan kijk je weer gewoon ergens anders.

  • sunblade

    Dan loop ik 5 grizzlies op je voor Kendra ;)

    Alle gekheid op een stokje, ik krijg nu een beetje het idee dat je vindt dat een beetje misleiding door zo'n organisatie wel is toegestaan, want als ze eerlijk zouden zijn dan gaat er niemand meer mee…. Ik geloof niet dat mijn klanten misleiding waarderen :S

  • sunblade

    Tom, ik kan me niet vinden in je vergelijking met de staatsloterij. Bij de staatsloterij weet ik dat er 30 miljoen loten verkocht worden. Als ik een lot koop, weet ik dat mijn kans om te winnen dan 1/30.000.000 is. Er wordt niet heel geheimzinnig over gedaan hoeveel loten er ca. verkocht worden. Je hebt wel een vrij grote kans op een klein prijsje….maar daarvoor koop ik geen lot ;)

  • sunblade

    egelhunter; het klinkt alsof je een prachtige excursie hebt gehad, en ook nog voor weinig geld!!! Ik had graag zo'n excursie mee willen maken!