mijn ervaring met walvis-, beer- en seaplane excursies

  • sunblade

    Hoi Rentia,

    bedankt voor je reactie. Je uitleg komt heel oprecht over op mij, en nadat ik je verhaal gelezen had zou ik willen dat ik bij jou de excursie geboekt had ipv Victoria en Tofino. Dat vind ik dus ook juist het allerbelangrijkst, eerlijk en openheid naar de klanten toe.

    Ik denk dat als de excursie wat langer duurt, je ook wat rustiger en minder geforceerd kan varen. Want mijn ervaring in Victoria…1,5 uur racen in de zodiac om 3 minuten naar wat orka's te kijken dan weer snel 1,5 uur terugvaren..dat is het gewoon niet. Ja ik heb de orka's gezien, ik heb ze horen ademen, ik heb zelfs een aardig plaatje kunnen schieten (met de 400mm lens). Maar je wilt gewoon ff rustig 10 minuutjes naar de beesten kunnen kijken. Daar doe je het voor. Net als met beren, ja ik heb langs de weg 20 beren gezien. Maar langs de weg kan ik ze niet observeren, want zodra ik stop of uitstap vluchten ze weg. Of een boze trucker achter me. Juist zo'n berenexcursie wordt gepresenteerd alsof je de beren rustig kunt observeren. Dat is de meerwaarde ivm ze langs de weg te zien.

    Bedankt voor je uitleg! Mocht ik nog eens naar Canada gaan, dan zal ik zeker iets met jouw verhaal doen.

  • sunblade

    Jos, bedankt voor je reactie! Ik denk ook dat Campbell River en Telegraph Cove misschien betere plaatsen waren geweest voor de excursies. Maar dan moet je misschien ook weer wat meer rekening houden in welke maand je op vakantie gaat (ik was van 5 tot 25 juni). Wie weet als ik ooit nog eens die kant op ga…..

  • sunblade

    Cees, je geeft een goede tip, door te zeggen “informeer bij terugkerende passagiers”. Maar die strategie werkt alleen als je langere tijd op een bepaalde plaats bent. Met het soort vakanties wat ik meestal houdt, ben je dat niet. Om zoveel mogelijk te zien, ben je vaak maar 2 a 3 nachten ergens. Dan heb je gewoon de tijd niet om deze tactiek toe te passen. Je zal dan een excursie moeten doen op die ene of tweede dag.

    Iedereen bedankt voor de reacties, het maakt toch wel wat discussie los, dus dat is wel leuk om te zien. Ook de wisselende ervaringen van mensen zijn interessant om te lezen.

    :)-D

  • sunblade

    Hoi Chantal, bedankt voor het delen van je ervaring. Leuk om te lezen dat jullie gelukkig de beren gezien hebben. Maar ik begrijp dat je je toch een beetje “opgelicht” voelt vanwege de aangesmeerde jeep verlenging voor een extra 70,-. Als ze dat nou niet hadden gedaan, had jij een prachtige excursie per boot gemaakt, zonder dat kleine bijsmaakje. Dat maakt nu net het verschil.

  • Tom010

    Tja je hebt ook het gegeven dat de oppervlakte van de pacific oceaan 165.200.000 km² is en het aantal bultruggen +/- 17000 (north pacific) dus hoe groot is de kans dat je walvissen spot? want je koopt geen ticket om sardientjes te zien ;) anyways ik hoop dat je meer geluk hebt mocht je ooit nog een trip maken.

    Gr. Tom

  • Chantal25

    Inderdaad , zonder die 140$ extra hadden wij de perfecte excursie gehad en waren we meer dan positief geweest. Of weg dan nadien nog beren gezien hadden of niet.

    Want het blijft een beetje dubbel, tijdens een wandeling hoopte ik geen beer tegen te komen ( want we worden allemaal een beetje te bang gemaakt ) en nadien naast de weg zouden ze er liefst met zoveel mogelijk moeten zitten…..

  • Ann75

    Frank, ik denk dat ik zelf ook niet zo blij zou zijn als ik 1,5 uur op zo'n boot moet zitten om richting de orca's te racen om dan maar enkel minuutjes stil te liggen en dan weer te moeten vertrekken. Het zou toch een minimum van een 15-30 minuten moeten zijn, maarja daar beslissen wij niet over. Volgende keer naar Campbell River gaan bij Rentia! (:D

  • sunblade

    Ik ben blij dat je er ook zo over denkt Ann :)

  • Jet

    Deze hele rij berichten doet mij denken aan een discussie die ik ooit voerde op Tripadvisor met een Australier die Whistler niet de moeite waard vond om naar toe te gaan.

    En waarom? Hij ging met de Rocky Mountainier en die had lang niet zo'n mooi uitzicht als hij had verwacht en vervolgens kreeg het ding onderweg vertraging, waardoor hij uiteindelijk daadwerkelijk een half uur in Whistler te besteden had voordat hij de bus in moest voor de terugreis naar Vancouver (het was dus een 1 dags excursie heen trein, terug bus).

    Ik heb die man maar niet aan zijn verstand kunnen brengen dat Whistler daar helemaal niets aan kon doen, dat het de tour betrof waarin hij teleurgesteld was, maar dat wilde er bij hem maar niet in.

    Laat staan dat als je goed naar de tour gekeken had, dat hij had gezien dat hij überhaupt maar 2 uur in Whistler was geweest en ja, wat kan je in 2 uurtjes doen? Met de gondola omhoog, een foto maken en direct weer naar beneden……….Mijn manier zou het niet zijn, dus ik zou de tour sowieso niet boeken.

    Dit is natuurlijk vaker het geval met tours, ook met wildlife tours: vaak zijn (te) (hoog) gespannen verwachtingen de oorzaak van de teleurstelling.

    En ja wie is daar dan de “schuldige” van? Om dan een financiële compensatie te vragen, tsja…….ik vind dat wat ver gaan, de boot heeft toch gevaren voor de tijd dat de tour duurde, je mag aannemen dat ze moeite hebben gedaan om iets te vinden, ze zullen niet zo maar luk raak de zee op gevaren zijn………

    Zelf gingen wij met een orca excursie vanaf Quadra Island (t.o. Campbell River) nadat we eerst hadden geïnformeerd of er sightings waren de afgelopen dagen. We waren de haven nog niet uit of er zwom een hele groep. We hadden ze zeg maar vanuit de luie stoel vanaf de camping kunnen zien. Dat leverde aan de ene kant het gevoel op dat we de hele tour niet hadden hoeven maken en aan de andere kant hoge verwachtingen want de orka's hoorden veel noordelijker te zitten, dus dan was dit misschien wel een voorproefje van heel veel orka's………?!?! Nou we hebben nog zeker 4 uur rondgevaren op zoek naar orka's en toen we de hoop opgegeven hadden en toch wel een beetje teleurgesteld terug voeren, dook er opeens een hele grote groep op. We hebben daar een hele tijd gedobberd en hadden heel erg het gevoel dat de kapitein blij was voor ons dat hij uiteindelijk nog een groep gevonden had, hij nam dan ook alle tijd om er bij te blijven. Uiteindelijk stapten we dus van boord met een heel goed gevoel.

    Wat ik maar wil zeggen is dat (te) (hoog) gespannen verwachtingen vaak op teleurstellingen uitdraaien.

    Zoals je zelf al aangaf volgende keer maak je wel een zeiltochtje oid (die kosten trouwens ook vaak een smak geld), als jij deze vakantie in die Zodiac was gestapt met het gevoel in ieder geval een gave zodiak tour te maken, dan was je gevoel na afloop waarschijnlijk al heel anders geweest.

    En een beetje pech heb je wel (of boek je steeds de verkeerde tour/plaats/tijd?) want zelf heb ik 3x een whale/orca tour gedaan en 3x iets gezien, maar daarentegen 4 dagen in Yellowstone rondgereden waar het zou stikken van de grizzlies en geen grizzly gezien (ook daar gold dat de verwachtingen hoog gespannen waren…….)

    Overigens is mijn ervaring dat hoe groter de organisatie waarmee je gaat, hoe minder zorg er aan de klant besteed wordt, zij genereren toch wel volume en ach die ene passagier die niet blij is, gaat op in de grote massa. Een kleinere organisatie (family business) zal er veel meer aan doen om klanten tevreden te stellen, doen het vaak ook met veel meer passie en liefde voor het vak.

  • lucy

    Vandaag toevallig een toer gedaan bij Garry van Aboriginals Tours, we hebben genoten van een grote groep dolfijnen, beren en zeehonden en BaldEagles, geen orca gezien tuurlijk jammer, maar we hadden heerlijk weer en een interesante gids die veel vertelde over zijn ervaringen. Dus wij waren toch tevreden met deze toer zonder orca, het is geen dierentuin, je moet geluk hebben, we hebben ook de bleu safarie gedaan, en de beer met de cubs gezien maar met de jeeptoer ook 3 beren gezien, dus vonden wij dat ook hartstikke mooi, onderweg kom je van alles tegen, dus wij hebben genoten en genieten nu nog enkele dagen en vliegen dan heel tevreden weer naar huis, Canada is een prachtig land dat je moet respecteren zoals het is, met of zonder wildlife!!