1e keer Canada; route aangepast

  • Jet

    Het is jammer dat de zoekfunctie niet naar behoren werkt want er zijn al tal van berichten met voor en tegens van camper vs auto/hotels/lodges geweest.

    Beiden hebben zo hun voors en tegens en ieder voordeel heeft zijn nadeel, alleen jullie kunnen beslissen wat voor jullie het beste gaat werken.

    Ik noem er een paar:

    voor camper:

    midden in de natuur kamperen

    's middags/'s avonds nog lekker buiten zitten, bij een kampvuurtje

    je hebt alles bij je en hoeft niet steeds in en uit te pakken/uit je koffer te leven

    kunt zelf maaltijden bereiden en daardoor de kosten drukken

    tegen camper:

    prijs (met name als je met 2 personen bent), weegt niet altijd op tegen auto/hotel

    rijdt niet zo comfortabel, minder snel, slurpt benzine

    altijd met dat “ding” op stap, ook voor een klein stukje, bv even brood halen o.i.d.

    's ochtends de boel opruimen voordat je vertrekken kunt

    toilet legen, water tanken, vuil water legen

    voor auto/hotel:

    rijdt veel soepeler, makkelijker, stapt even in/uit, minder brandstof

    prijs autohuur / hotels klinkt duur maar hoeft dat niet te zijn tov camper

    alles wordt voor je gedaan/is klaar, stapt je bed in/uit en weg ben je weer of is opgeruimd bij terugkomst

    tegen hotel:

    veelal in bewoonde wereld gelegen, je voelt/hoort/ruikt minder natuur

    's middags/'s avonds niet even lekker zitten met een glaasje wijn bij een kampvuurtje

    leeft uit je koffer, steeds met koffer sjouwen

    bent meer aangewezen op restaurants, soms ontbijt in hotel inbegrepen, anders ergens halen, lunch kun je wel picknicken, diner toch veelal buitenshuis

  • Linda

    Ik zal eerst motiveren waarom wij voor hotels/ lodges gekozen hebben.

    Wij hebben 2x in Europa een camper gehuurd, de eerste keer waren de kinderen nog klein en was het ideaal want tijdens het rijden konden zij spelletjes doen, kleuren, etc.

    De laatste keer waren zij 12 en 16 jaar oud en hadden ze alleen nog maar hun mobiel/iPod nodig voor spelletjes en muziek, wat wij toen vervelend vonden is dat zij veel minder goed naar buiten konden kijken, zeker aan de bijrijders kant zagen zij bijna niks omdat daar maar een klein raam zat, de stoelen/ bank niet lekker zat voor een lange rit en in een auto kan je voor, achter en naar weerskanten kijken en het zit over het algemeen veel lekkerder.

    De hotels hadden we in Nederland al geboekt zodat we ook rustig s avonds aan konden komen als er onderweg veel te zien was.

    Wat ons op viel was dat je in de meeste hotels/ lodges koffie en thee faciliteiten hebt en regelmatig zelfs een hele keuken incl. Koelkast, oven en vaatwasser zodat je ook zelf kunt koken en ook ontbijten deden we meestal op onze kamer (vaak was er zelfs een broodrooster).

    Al met al is het natuurlijk voor iedereen heel persoonlijk. Als je meer wilt weten in welke hotels wij zaten en waar precies dan hoor ik dat nog wel en kijk ik dat even voor je na want dat weet ik niet precies meer uit mijn hoofd.

    Succes in ieder geval maar weer.

    Gr. Linda

  • Yess

    Hoi Linda,

    Heel graag.

    Onze route staat nog niet helemaal vast. Maar wij zullen sowieso in onderstaande plaatsen verblijven:

    Calgary- Banff.

    Banff

    Jasper

    Clearwater

    Whistler

    Powell river

    Telegraph cove

    Parksville

    Tofino

    Vancouver.

  • Linda

    In calgary zaten we in het Acclaim hotel, prima hotel met hot tub op het dak, dicht bij het vliegveld en een stukje buiten de stad.

    Banff: Rocky Mountain resort, prima huisje met buiten centraal een aantal bbq's en picknick tafels.

    Lake Louise: Lake Louise Inn, prima

    Jasper: Tekarra Lodge, huisje was klein maar lag ontzettend mooi, je kon bij de rivier zitten en genieten van de zonsondergang hier stonden canadian chairs en een picknick tafel

    Clearwater: Stoneshire Guesthouse, we hadden een compleet huis in een woonwijk met alles erop en eraan, heel mooi, ruim, schoon en een tuin met tafels en stoelen.

    Whistler: Whistler Pinnacle hotel, prima hotel in het centrum.

    Lund/Powell rive: Desolation Resort, fantastisch, ruim vrijstaand huis helemaal van hout met balkon en stoelen, ligt afgelegen maar prachtig uitzicht en goed restaurant dichtbij!

    Hiervandaan een kayaktocht gedaan.

    Vancouver: Georgian Court hotel, prima hotel, kamer stuk kleiner maar op loopafstand van het centrum.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

    Gr. Linda

  • Yess

    Wij hebben onze route aangepast. Bedankt voor alle tips! Onderstaand is onze planning. Wij zijn erg benieuwd naar jullie reacties.

    Wij twijfelen of de afstand tofino-vancouver goed te doen is??? of kunnen we beter een extra overnachting plannen. Dat zou betekenen dat wij lake louise zouden skippen.

    Helaas kunnen wij niet langer wegblijven :)

    Graag horen wij ook mooie en goede camping op onze route.

    Alvast bedankt!

    zondag 15 aug Calgary

    maandag 16 aug Calgary- Banff

    dinsdag 17 aug Banff

    woensdag 18 aug Banff - lake louise

    donderdag19 aug lake louise - Jasper

    vrijdag 20 aug Jasper

    zaterdag 21 aug Jasper - clearwater

    zondag 22 aug Clearwater

    maandag 23 aug Clearwater - whistler

    dinsdag 24 aug whistler

    woensdag 25 aug whistler - Gibson (ferry horseshoe bay-longdale )

    donderdag 26 aug Gibson - powell river (ferry earls cove-saltery bay)

    vrijdag 27 aug powell river - Campell river (ferry comox-powell river)

    zaterdag 28 aug Campell river - telegraph cove

    zondag 29 aug telegraph cove

    maandag 30 aug telegraph cove - Parksville

    dinsdag 31 aug Parksville - Tofino

    woensdag 1 sept tofino

    donderdag 2 sept tofino - vancouver (ferry Horseshoe Bay, BC - Departure Bay, BC naar West Vancouver)

    vrijdag 3 sept Vancouver

    zaterdag 4 sept Vancouver - amsterdam

  • Gerard

    Persoonlijk zou ik de drie dagen die je besteed aan Telgraph Cove skippen. Je kunt dan extra tijd besteden in de Rockies voor bijv bezoek aan Johnston Canyon en een extra dag voor Banff (sulphur Moumtain) of Jasper e.o. Ondanks dat Lake louise erg druk is met toeristen is het toch een must om te doen.

    Op VI kun je dan een extra dag besteden in Campbell River door bijv een walvistocht of een rondvlucht met een watervliegtuig te doen. Zo creéér je wat rust in je route, je zou nog wel op 25 augustus in één dag van Whistler naar Powell river kunnen rijden/varen. Je zou dan nog een extra dag hebben voor een Kayaktocht bij John..

    De rit van Tofino naar Nanaimo en de ferrie overtocht naar Vancouver is goed te doen in één dag.

    Gaan jullie met auto of toch een camper?

  • Jos64

    Gezien jullie wens om 2 tours vanuit TC te doen ( vanuit eerder bericht ) zou ik daar dan ook de tijd voor nemen en vanuit Powell River in 1 dag door te rijden naar TC.

    Hetzelfde zou ik doen op de dag vanuit Whistler en in 1 dag naar Powell River te rijden.

    Zo krijg je ter plekke in Powell River een hele dag ( bijv voor kajaktocht met Footprint ) en de tweede dag in TC in de route.

    Vanuit Tofino is het goed te doen in 1 dag om terug te rijden naar Nanaimo en de overtocht naar Vancouver te doen.

    Op de heenweg vanuit Parksville kunnen jullie alle stops langs de route al doen onderweg naar Tofino.

    Banff/Lake Louise en omgeving is minstens 2 dagen genieten en daar zou ik niet aan gaan sleutelen.

    Jos

  • Jet

    Het blijft toch wel een race tegen de klok ook al heb je nu bijna overal een volle dag ter besteding, behalve dan onderweg tussen Whistler en TC.

    Blijkbaar willen jullie perse naar TC en als dat zo is, wie zijn wij om je tegen te houden, maar het blijft een heel eind: 200 km heen vanaf CR en 300 km terug naar Parksville, voor 1 dagje ter plaatse. Datzelfde vind ik gelden voor Tofino. En Ook de 5 dagen voor de Rockies zijn niet heel royaal.

    Om de vergelijking in Europa te maken:

    Je rijdt eerst A'dam - Calais (Calgary - Jasper), maar dan helemaal langs de kust, inclusief alles wat er langs die route te zien is, zoals te beginnen met A'dam, de Keukenhof, Leiden, Den Haag, Delft, de deltawerken etc etc

    Vervolgens steek je dwars over naar Geneve, maar dan wel via de Route National, om vervolgens nog een rondje Geneve - Marseille - Nice - Milaan en dwars door Zwitserland terug naar Geneve te gaan. Best wel veel voor een 3-weekse vakantie.

    Als ik het zo zie dan zie ik de nadruk op Sunshine Coast en VI liggen, waarom houd je het dan niet bij een rondje Vancouver - Whistler - Sunshine Coast - VI? Eventueel aangevuld met een korte lus naar Whistler, ik bedoel dan Vancouver - via Hope - Merritt - Lillooet naar Whistler.

    Je kunt de resterende vrijgekomen dagen verdelen over de Sunshine Coast en VI en een dag toevoegen aan Vancouver, want ook al ben je geen stadsmens, dan nog is Vancouver zeker een bezoek waard. Door je route te beperken, kan je de rest goed bezoeken. De Rockies kan je dan altijd nog tijdens een latere vakantie doen.

  • Henrik

    Banff is prachtig, maar wel puur toerisme en geheel in Aziatrische handen. Canmore is minstens zo mooi en iets ‘Canadeser’ gebleven. In Canmore kom je nog Canadezen tegen. De prijzen ligger er 15 -30% onder die van Banff en is slecht 20 minuutjes rijden naar Banff, maar ook vlakbij Highwy 40, de Kanaskaskis Trail en één van de mooiste wegen daar: The Smith Dorrien Trail(Met kleine campervan of personenwagen prima te doen.

    Whistler is niet zo indrukekkend(Bovendien werken daar alleen maar Aussis) en kun je wellicht van Clearwater overslaan en direct doorvaren vanaf Horseshoe-Bay naar Langdale GIbsons is leuk om even te bezoeken, net als Egmont

    Eén dag Tofino kost jullie toch drie lange reisdagen. Je kuntnatuurlijk ook langer op het noordelijk deel blijven, b.v. het Strathcona Park bezoeken en via Gold River naar Nootka Sound rijden.

    Iets Boven Port Hardy vind je het bijzondere Cape Scott \park of Port Alice bezoeken en van baar een boottocht maken over Quatsino Sound

  • Jet

    Afgezien van het feit of Whistler wel of niet de moeite waard is, wordt het stuk Clearwater - Whistler door de meeste mensen al als een behoorlijk lange rit ervaren. Zeker met camper. Om op dezelfde dag nog door te rijden naar Horseshoe Bay en ook nog over te steken met de ferry, lijkt me wat ambitieus. Er zijn tenslotte ook nog genoeg mooie (korte) stops te maken tussen Clearwater en Horseshoe Bay in.