1e keer Canada; route aangepast

  • Henrik

    Klopt helemaal, Jet. Van Clearwater naar Horseshoe Bay is 500-550km en als je nergens stopt doe je daar de hele dag over. Het is een heel mooie route en je kan er met gemak ook 4 dagen over doen, maar wat ik hier zie is dat veel Nederlanders (en Belgen) naar Canada komen om kilometers te maken. Ik weet niet waarom (misschien bang om iets te missen? Te weinig tijd?)

    Whistler is natuurlijk best mooi, maar voor mij geldt hoe stiller en ongerepter hoe liever, maar gelukkig denkt niet iedereen er zo over. En dat is maar goed ook, anders zou het op al die mooie stille plekjes ook veel te druk worden.

  • Jet

    Helemaal eens!

  • Yess

    Hoi jet,

    Wij hebben dit jaar 3600 km gereden in drie weken tijd Amerika. En op veel lokaties 1 overnachting. Wij hebben genoten van deze reis. Onze route voor canada is ongeveer 2600 km. In onze beleving dus veel meer tijd dan in Amerika.

    Of denkt u daar anders over? En vergissen wij ons ergens.

  • Jet

    3600 km in 3 weken of 2600 km in 3 weken, in die vergelijking heb je inderdaad meer tijd.

    Waar je je echter niet in moet vergissen is dat je in Amerika stukken er tussen hebt zitten die je over de snelweg doet en dan maak je al snel heel wat meer kilometers. In Canada noemen ze het weliswaar highway, maar dat is geen vergelijk met de Interstates in Amerika, in Canada kan je het beter gewoon een 2-baans weg noemen.

    Met een camper haal je gemiddeld zo'n 60 km per uur, met een gewone auto kom je echter ook niet veel verder dan 80 km per uur of zo. Kijk op google-maps eens naar de reistijden, dan zie je wat ik bedoel. Jasper -Whistler bv is 700 km, maar qua tijd rekent google-maps daar 9,5 uur voor, en dat is dan zonder noodzakelijke tank/eet/drink/plas-stops, laat staan dat je ook nog andere stops onderweg wilt maken.

    Daarnaast heb ik gemerkt dat je in Amerika vaker echt van A naar B rijdt, zonder interesse te hebben in wat er onderweg is, en zeker als je over de Interstate rijdt, dan stop je onderweg niet zo vaak. In Canada is het eigenlijk vanaf Banff tot aankomst in Vancouver een en al scenic-road en ben je geneigd regelmatig te stoppen voor uitzichtpunten, een korte stop naar een waterval, dat soort zaken. Er is eigenlijk tijdens de hele route heel veel te zien onderweg.

    De route Calgary - Jasper is zo'n voorbeeld, dat is op zich maar 400 km, maar is van km 100 tot km 400, een en al National Park waar je door heen rijdt en dan heb je ook nog Kootenay NP en Yoho NP waar je langs rijd. Met 1 overnachting in Banff en 1 in Lake Louise ga je dan niet heel veel zien. Zelf vind ik het dan zonde dat als ik daar dan helemaal naar toe gevlogen en gereden ben, dat ik dan geen tijd zou hebben om Kootenay en Yoho te doen.

    Maar als jullie happy zijn met een schema met daarin steeds 1 overnachting en dan toch het gevoel hebben dat je hebt gezien wat je wilde zien, wie ben ik om dat tegen te spreken.