Vanmorgen was ik veel te vroeg wakker en meteen sprong de onverkwikkelijke gebeurtenis op dit forum in mijn hoofd om er vervolgens niet meer uit te willen. Ik moet er dus blijkbaar nog iets mee, vandaar dat ik nog een keer terug kom op het onderwerp respect, onbeschoft gedrag etc. En met name tegen Kaka zou ik nog graag het volgende willen zeggen.
Je hebt emotioneel gereageerd op het getreiter van Canadarc (wat ik puur als een vaststelling bedoel en wat heel begrijpelijk is) door afscheid te willen nemen van iets wat je graag en goed doet. Over emoties wil ik nu zo graag het volgende kwijt. Emoties hebben we niet alleen nu eenmaal, we hebben ze niet voor niets, ze hebben zelfs een functie. We kunnen daarmee o.a. zaken verwerken en onze behoeften leren kennen, onszelf dus. Alleen het lastige met emoties is dat je onder invloed er van nooit juiste beslissingen kunt nemen, want je verstand laat zich op zo’n moment gemakkelijk onder sneeuwen. Het vervelende voor jou Kaka is nu dan ook dat je uiteindelijk op deze manier dubbel op de dupe van de omstandigheden bent.
Je laat je namelijk een stukje afleiding afpakken die je in jouw omstandigheid waarschijnlijk juist hard nodig hebt om overeind te blijven. En dat vind ik zo naar voor je. Het getreiter van een ander heb je niet in de hand, wel je eigen reactie daarop. Misschien kun je beter het nemen van een beslissing uitstellen tot je gevoel van geraakt zijn weer over is, zodat je als een duikelaartje weer overeind kunt komen en de draad weer op kunt pakken. Ik vind het namelijk een prachtig plan om een route in Oost Canada te maken à la Ann, gat in de markt zou ik zeggen. Je zou er, behalve jezelf, veel mensen een groot plezier mee doen. Alsjeblieft, laat niemand je zo iets leuks afpakken. Verder wil ik ook nog even terugkomen op wat er gezegd is over wel of niet reageren door diversen op onbeschoft gedrag. In principe is het beter negatief gedrag te negeren, maar ik wil niet altijd passief blijven, want ik vind het ook belangrijk om grenzen te stellen zodat er zo nu en dan een signaal wordt afgegeven dat we onbeschoft gedrag niet accepteren. Want anders wordt het een olievlek die zich ongebreideld kan uitbreiden.
Kaka, ik hoop je gauw terug te zien op dit prikbord.
Groetjes, van Ada