Ann B. schreef:
> Ja, ik denk wel dat ik in RAW foto's zal gaan nemen. Dat is
> naar het schijnt het beste. Ik ben er zelf nog niet erg
> bekend mee omdat mijn H5 geen RAW formaat kan opnemen.
Tja, wat is het beste.. Je bent de H5 gewend, waarvan de interne processor keurige beelden uitspuugt. Hier en daar nog een beetje nabewerken en klaar is kees. Koester die methode. Als je voor het eerst een RAW plaatje ziet schrik je je wezenloos. Heb je eindelijk een spiegelreflex in handen, kotst die grauwe opnamen uit. Vervolgens moet er heel veel gebeuren -althans zo voelt het in het begin- om er wat acceptabels van te maken. Je beschikt over photoshop lees ik, een gigantische gereedschapskist om er iets heel moois van te maken. Voor mij was dat een traject vol bloed, zweet en tranen, maar ja, 't is je hobby nietwaar…
Als je niet of weinig nabewerkt kun je volgens mij het beste fotograferen in het ‘kant-en-klare’ jpg formaat. Snel, minder frustrerend en als je de camera goed instelt prima resultaten. Het grote nadeel van jpg is het kwaliteitsverlies dat optreedt elke keer als het bestand wordt gesaved, wat bij uitbundig bewerken vaak het geval is. In zo'n situatie biedt het RAW formaat, waarin alle oorspronkelijke informatie bewaard blijft, uitkomst.
Zelf heb ik mijn fotohobby ruim 1½ jaar geleden weer opgepakt. Een Canon 400D en wat glaswerk gekocht, photoshop op de kop getikt en fotograferen maar, uiteraard in RAW, want ook ik had gelezen dat dit het beste was. Pfff wat een drama, mede omdat ik enigszins kleurenblind ben….. Bepaalde kleuren kan ik lastig van elkaar onderscheiden, een typisch mannenprobleem heb ik wel eens begrepen. Dus als mijn foto's een kleurenzweem of onnatuurlijke kleuren tonen, weet je waaraan het ligt.
Een half jaar na de aanschaf hebben mijn vrouw en ik 3½ week vakantie genoten in het westen van Canada. Werkelijk fantastisch, met een gehuurde 4wd door BC en een stukje Alberta. Stapels foto's geschoten, allemaal in RAW formaat. Dat was bij thuiskomst meteen het probleem. Hoe selecteer ik, hoe maak ik van die ruwe bestanden gelikte foto's en vooral waar haal ik de tijd vandaan….? Mijn familie wilde uiteraard foto's zien, dus zo af en toe pikte ik er een paar bestanden uit, bewerkte die en zo hielden we de meute tevreden…
Rond de jaarwisseling besloten om de boel toch iets systematischer aan te pakken. Mijn computer verzoop inmiddels in de fotobestanden. Even geprobeerd een eigen site te maken, maar dat kostte me nog meer tijd, dus daarom maar wat ruimte gehuurd op pbase. Er wat Neerlandse landschappen op gezet, vervolgens Kreta foto's, namelijk van de volgende vakantie en onlangs ben ik begonnen aan de Canadese vakantiefoto's van mei/juni 2007. Dat wordt Kerst 2008 voordat het laatst geselecteerde en bewerkte Canadese RAW bestand op de pbase site staat. Eerst eind september twee weken naar Ierland, midden in het regenseizoen, prima fotoweer dus…..
Pieter