Columbia Valley - Invermere

  • Sarah - Québec

    Volgend jaar juli willen mijn man en ik verhuizen naar Invermere, of omgeving. De perfecte informatiebron over dat gebied heb ik nog niet gevonden. Heeft er iemand kontaken of websites waar ik nader kan informeren naar werkgelegenheid, health insurance, scholen etc?

    Thanx!

  • Cor

    Hoi Sara,

    ik zou zeggen welkom op dit prikbord.

    Als je Invermere, BC bedoeld kan je het beste vragen aan Sophia die woont daar in de beurt (200 km) en zoals ik haar ken op dit prikbord is ze daartoe wel genegen. Ze heeft een web-blog maar die is voor emigreren en bij jullie is het verhuizen begrijp ik.

    http://ikwilemigreren.info

    Groetjes Cor

  • Ken

    Hier is een site, http://www.adventurevalley.com/,

    en dan nog een.http://www.britishcolumbia.com/regions/towns/?townID=3711

  • Sophia

    Hallo, Sarah, inderdaad, welkom op het prikbord, en leuk, iemand uit Québec :)

    Invermere is maar een heel klein plaatsje, voornamelijk bekend om z'n tourisme en het is ook echt een oord voor gepensioneerden om hun “laatste dagen” in vrede door te brengen. Tenzij je dus in tourisme of horeca werkzaam wilt zijn, of misschien een (vergeef me als ik iemand beledig, ik bedoel het goed) een “lager opgeleide baan” zoals zorg, winkelpersoneel of de bouw of zo werkzaam wilt zijn is er niet echt veel werk te vinden. Er zijn volgens mij maar een paar duizend inwoners, dus verwacht geen grote kantoren of volop afwisselend werk.

    Ik kan eigenlijk alleen voor Creston spreken, hier hebben de meesten echt geluk als ze een volletijdsbaan kunnen vinden. Vaak kom je hier ‘s ochtends iemand in Overwaitee achter de kassa tegen die je boodschappen afrekent, dan ga je ’s middags naar Home Hardware en zie je dezelfde glimlachende dame in een ander uniform, en 's avonds bij de A&W zie je haar opnieuw terwijl ze je Uncle Burger voor je klaarlegt. Het is hier de gewoonste zaak van de wereld om er twee of drie banen op na te houden, om zo een 40 urige werkweek bij elkaar te sprokkelen. Ik ga er eigenlijk van uit dat Invermere niet veel anders is… het is tenslotte ongeveer net zo groot als Creston.

    Scholing weet ik zo niet, basisscholen vind je hier overal maar voor een middelbare school moet je misschien wat verder zoeken… kan ik echt niets over zeggen.

    Je vraagt als laatste over health insurance, tja, dat is in B.C. wel redelijk goed geregeld, bedenk dat “we” één van de armste provincies zijn. De meesten hier hebben de verplichte verzekering, plus een aanvullende verzekering. In hoeverre dat verschilt met Québec weet ik niet… dat zou je echt even uit moeten zoeken.

    Eén ding is zeker: Invermere en omgeving is ronduit prachtig, we zijn er geregeld doorheen gereden. Het ligt vlak bij het Banff nationale park, adembenemend! Maar om er te wonen… ik zou er echt even goed over nadenken en niet zomaar beslissen :) Tenzij je miljonair bent, maar dan ben je overal welkom :D

    Mag ik vragen waarom jullie Invermere hebben gekozen?

    Een paar websites:

    http://www.invermere.com/

    http://www.invermere.net/

    http://en.wikipedia.org/wiki/Invermere,_British_Columbia

  • Moi

    Ik wil toch even wat proberen recht te zetten… de “zorg” is GEEN lager opgeleide baan. Een LPN of RN verdient echt wel wat meer dan de $8.23 die ze je bij de McDonalds betalen.

    “De Bouw” is ook niet echt een lager opgeleide baan, tenzij je een apprentice bent (en dan nog is $15 - $20/hr geen uitzondering). Als je gelicensed bent verdien je 3x zoveel (of meer) dan bij de McD.

    BC is NIET een van de armste provincies. Geen idee hoe je daarbij komt? Alleen AB is rijker dan BC. BC heet niet voor niets “Bring Cash” onder de Canadezen.

    Je zou eens uit kunnen zoeken op StatCan, Sarah, wat de gemiddelde leeftijd is, je kunt op www.jobbank.ca kijken voor banen daar, scholen is een kwestie van googlen op “schooldistrict BC” ofzo, en dan krijg je vast een hele lijst waar Invermere tussen zou moeten staan.

    Waarom (als ik zo vrij mag zijn) wil je eigenlijk naar Invermere als je er niets van weet?

  • Sophia

    Zucht… sorry voor mijn slecht gekozen woorden… ik wist dat ik het anders moest zeggen. Ik bedoelde meer dat je er geen Philips directeur kunt worden… maar nogmaals het was NIET mijn bedoeling om iemand te beledigen, integendeel. Mijn excuses dus.

    En… west Canada is niet zo arm als Newfoundland en Labrador etc, maar het is zeker niet zo rijk als bijvoorbeeld Ontario. Reden is dat men hier voornamelijk leeft op mining, logging en in mindere mate landbouw en tourisme. Het is ook minder dicht bevolkt, omdat er minder grote steden zijn, dus veel minder werkgelegenheid. Alles is relatief ;) Zo kwam ik daarbij, maar als ik het mis heb hoor ik het ook graag hoor, maar dan wel graag vriendelijk (we maken allemaal fouten) en ik vond heeeeeeeeeeeeeeeel eerlijk gezegd dat het best iets aardiger mag ;)

    Sarah, succes met de plannen. Hoop dat je hier iets aan hebt.

  • Moi

    LOL

    Ontario is armer dan BC :)

    Ik denk dat dat aan de manier lag waarop je het las. Het was niet onaardig bedoeld, maar op het moment dat er “leugens” verteld worden, kun je niet verwachten dat je niet terecht gewezen gaat worden. Dat je daar niet zo goed tegenkunt, daar kan ik niets aan doen :)

  • Sophia

    Hehe kan ik wel tegen hoor, enne, leugens is een zwaar woord… een leugen is wanneer iemand moedwillig verkeerde informatie verstrekt. Het nadeel van Internet is dat het alleen getypte tekst is, je hebt geen enkele andere non verbale communicatie, en het is niet iedereen gegeven om dan toch nog sympatiek over te komen. Maar ik doe m'n best :) Even goeie vrienden!

  • Sophia

    Well…….. omdat ik een wat eigenwijze bui heb vanmorgen heb ik toch even wat nagezocht, de term “Bring Cash” komt niet omdat het zo'n rijke provincie is, maar omdat de tax hier (vergeleken met een aantal andere provincies) zo ontzettend hoog is.

    Je hebt inderdaad gelijk dat B.C. is opgekrabbeld, mijn (man's waar ik in dit geval op teerde) kennis op dat gebied ging alweer zo'n 6 jaar terug en veel is veranderd in die tijd. We zijn niet politiek actief, dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk: B.C. is zeker niet arm (meer). De mensen hier zijn hier trouwens niet echt rijk te nomen, de huizenprijzen zijn zeker hier in de dorpen relatief laag. Hier in Creston zijn geen chique buurten zoals Rosedale in Toronto, om maar een voorbeeld te noemen. Vancouver is waarschijnlijk weer een ander verhaal, maar daar weet ik niet zoveel van.

    Maar, feit blijft dat behalve in de grotere steden, er niet veel werkgelegenheid is, zeker niet voor nieuwkomers. Mijn ervaring is dat er hier (rural west Canada) vaak een “ons kent ons” mentaliteit is, en dat je pas na een paar jaar echt geaccepteerd wordt en meer kans maakt op een baan. Zo lang ze je niet kennen, kan je het wel vergeten. Feit blijft ook dat tenzij je in bepaalde sectoren werkzaam bent, en laat ik het nu beter zeggen - werkzaamheden waar je minder dan 5 jaar universiteit voor nodig hebt - er doodgewoon nauwelijks werk te vinden is. Mocht iemand “andere” ambities koesteren, dan moet men al snel aan een stad denken.

    In Nederland maakt het niet uit waar je woont, dat is zo'n mini cosmos. Er is altijd wel een grote plaats in de buurt waar je kan commuten (ben even vergeten hoe dat heet), maar ook dat is hier niet gebruikelijk. Ik ken maar een paar personen die in Cranbrook werken, dat is de dichtstbijzijnde (iets) grotere plaats 100 km verderop. De meesten wonen waar ze werken.

    Genoeg erover :) Ik vond het gewoon leuk om iets te vertellen over de plek waar wij wonen, lees op eigen risico, oeps, te laat, als je dit leest heb je de rest van mijn geleuter waarschijnlijk ook al gelezen :D:D:D

  • Sophia

    Oh ja, ik woon hier alleen maar, ik ben geen Canada expert :) We spreken dus alleen maar uit eigen ervaring, ik ben maar één keer in Vancouver geweest en nog nooit in Victoria. Ook mijn man is geen Canadees dus onze gezamenlijke kennis is maar beperkt tot wat we hier waarnemen. Oh ja, en we hebben geen tv :D

    Maar helaas voor jullie zit ik op dit moment wel op m'n praatstoel, we zitten ingesneeuwd dus niet veel anders te doen hehehehe.

    Als je het niet leuk vindt, TOO BAD!!!!!!! :p :p :p Wat willen jullie verder nog weten? :D