Emigratie gepensioneerde naar Canada

  • John

    Wat artsen betreft, je hebt hier buiten de huisartsen ook walk-in clinics en uiteraard de first-aid posten in de ziekenhuizen.

    Of je een vaste huisarts kunt krijgen is ook afhankelijk van het aantal beschikbare huisartsen, zelfs voor ons was het destijds niet zo makkelijk om er eentje te vinden (we hebben maar gezegd dat we van huis uit heeeeeel erg gezond zijn ;)).

    Zorg wel dat je goed (bij)verzekerd bent. Veelal vragen men niet eerste wat je mankeert, maar wel je credit card :).

    Vraag goed na of een (doorlopende) reisverzekering een verblijf van 6 maanden ook daadwerkelijk dekt.

    Succes,

  • GertB

    Beste mensen,

    Hartelijk bedank voor al jullie info.

    Ik ga binnenkort op vakantie naar BC en ga jullie tips eens navragen en op zoek naar een ‘hutje’!!

    Ik denk dat het wel gaat lukken om max een half jaar in Cdn te verblijven en dan moet ik maar weer een paar weken terug naar NL. Ik zal hier ook eens navragen bij mijn verzekering wat er allemaal mogelijk is.

    Nogmaals bedankt voor al jullie nuttige info!!

    Gr.Gert.

  • Sophia

    Sorry dubbele post, deze kan weg

  • Sophia

    Voor alle duidelijkheid: voor “flag poling” hoef je niet persé terug naar Nederland… als je ergens in het zuiden gaat wonen is een ritje Amerika (soms) ook voldoende om weer een hernieuwd visum te krijgen (kost je wel US$6 voor een USA visum). Hangt ook een beetje van de douane beambte af… sommigen kunnen nogal naar doen en anderen zetten het stempeltje zonder zelfs maar te knipperen.

    Hutjes genoeg hier, heel veel gepensioneerden hier kiezen ervoor om in een “mobile home” te gaan wonen. Belastingtechnisch zeer gunstig, en zeker voor wie de Nederlandse huizen gewend is, GROOT genoeg voor 1 of 2 personen :) Deze kan je ook op een gehuurde plek neerzetten, dus je zit dan niet gelijk “gevangen” als het leven hier toch opeens niet bevalt. Het bijft altijd prettig om niet alle schepen te verbranden, ik heb nu al diverse Nederlanders gehoord die tegelijk met mij hier vol enthousiasme zijn gaan wonen, en nu na 4, 5 jaar merken dat dit leven toch niets voor hen is. Nu zijn ze óf bezig met terugkeren (proberen uit alle macht het huis te verkopen en dat wordt nog lastig in dit economische laagtij) of zijn teruggekeerd. Het is maar wat je ervan maakt en verwacht, soms ook wat het leven je toewerpt… en dat kan je van tevoren nou eenmaal niet helemaal inschatten.

    Aan de andere kant: ik heb zelf 2 jaar hier gewoond voordat we definitief besloten dat we Canada boven Europa verkiezen en ik vond het zelf ontzettend akelig om hier wél, maar eigenlijk ook niet te wonen. Toen mijn emigratie rond was, voelde ik me hier gelijk “anders”. Het is lastig uitleggen, maar je bent dan van toeschouwer opeens inwoner geworden, gevoelsmatig zelfs nog meer dan daadwerkelijk.

    Succes met alle plannen, en laat weten wat het is geworden (ik leef altijd erg met emigranten(-in-spé) mee) (tu)

  • Frans Buysse

    Beste Gert,

    Helaas is er geen immigratie categorie voor gepensioneerden in Canada

    Je zult dus aan de voorwaarden van een andere categorie moeten voldoen.

    Doorgaans betekent dit sponsorship door kinderen die in Canada wonen of een aanvraag in de investeerderscategorie.

    Met vriendelijke groet,

    Frans P.M. Buysse

    Certified Canadian Immigration Consultant

    www.emigratie.nl

  • GertB

    Hallo Frans,

    Ik had inmiddels begrepen dat emigratie voor gepensioneerden niet kan.

    Jammer, maar het is niet anders, ik kan er echter wel normaal gaan wonen.

    Ik kan er een huis kopen/huren, auto, verzekering (ziektekosten verzekering vanuit Nederland)

    Kortom, ik kan mijn leven daar leiden zoals hier. Dat ik niet kan stemmen en geen recht heb op uitkeringen ed.

    Prima, daar kan ik mee leven!!

    Dit bovenstaande heb ik tenminste begrepen uit informatie welke ik de laatste tijd heb vergaard.

    Mochten er nog meer tips zijn, hoor ik die graag!!

    M.vr.gr. Gert.

  • wil

    Ik woon 6 maanden per jaar in canada en 6 maanden per jaar in NL. Woon hier in een vakantie huis en bouw daar mn eigen huis. Geen hypotheek. Voor levensonderhoud werken we 6 maanden in NL

    Ik zit in BC, dus als je nog wat tips wil mail me maar. Je autoverzekering is belangrijk dat je een brief van de verzekering hebt waarin staat dat je10 jaar geen aanrijding hebt gehad of betrokken bent geweest. Per provincie is dat anders.Alle voorwaarden staan op de site van icbc. Scheelt je 40% no claim, dat is het maximale nl wat je kan krijgen en als toerist bouw je nooit iets op.

  • Frans P.M. Buysse

    Hoi Gert en Wil,

    Je kunt inderdaad 6 maanden op bezoekers visum in Canada blijven.

    Als je dit structureel doet, dwz het land in en uit gaat op tijd en direct weer terugkomt, dan is de intentie niet meer die van een bezoeker. In zo'n geval kun je problemen krijgen met de immigratiedienst.

    Succes met de toekomstplannen.

    Frans P.M. Buysse

    Certified Canadian Immigration Consultant

    www.emigratie.nl

  • wil

    Ja klopt. Ze vragen altijd wanneer je voor het laatst er was.

    Alleen als je 6-6(maanden) doet krijg je nooit problemen, je bent 1 maal per jr in Canada.

    Kennis van mij ging alleen naar de states en weer terug en die kreeg een hell of a time aan de border, maar werd wel telkens binnengelaten. Ik zou daar zelf geen zin in hebben.

    Als je 6 maanden in Canada zit ga je ook dingen missen uit NL. Bepaalde vrienden, familieleden, de nederlandse gezelligheid. Bepaalde lekkernijen die overal in NL bij de AH liggen. (is wel te krijgen, maar daar moet je wel voor betalen) bepaalde culturele zaken. Kortom er is een cultuur verschil. Ik denk dat als het voor mensen( die terug zijn gegaan) (financieel) mogelijk was geweest om 6-6 of 8-4(maanden) in Ca te verblijven ze niet volledig terug zouden gaan. Simpel voor het feit dat je zo onwijs veel hebt dat je in NL niet hebt en kan krijgen.

    Verder kan je doen enlaten wat je wilt. Kopen, huren. Alleen een hypotheek wordt moeilijker. Neem een doorlopende reisverzekering met aanvullend medisch. In elk stadje zijn er health/medical centers, dan hoef je niet eens naar een ziekenhuis. Dus kan je ook een vaste huisarts raadplegen, alleen een harttransplantatie zal je er niet krijgen.

    Voor je auto heb je een adres nodig. Bankaccount is geen probleem. De rente die je trekt wordt door de bank gedeeltelijk ingehouden als inkomstenbelasting.

    Je kan ook een zaak starten/kopen alleen je mag er zelf geen werk in verichten. Kortom de mogelijkheden zijn plenty.

  • ron

    het is een stevige procedure waar potentiele emigranten doorheen moeten. voor febr 2008 kon men nog op een qaf in de wachtlijst. toen werd de beroepenlijst aangepast door can. fed.gnt. het hangt ook stterk af onder welke klasse je wil emigreren. entrepeneurschap kost veel geld . canada is een mooi land ,een lange prcedure waard.