Emigratie gepensioneerde naar Canada

  • ake

    Hoi Sophia

    Ik heb onlangs deze site ontdekt en heb je verslag gelezen. Deze is wel al van een tijd terug maar ik zag dat je enthousiast bent voor het leven in canada. Zelf ben ik ook aan denken om in canada te gaan wonen. Ik ben in de richting van mijn pensioen aan het gaan. Ik heb een gezondheid van een 25 jarige en daarom denk ik dat het in zo'n klimaat wel naar mijn zin zal hebben. Ik heb al een tijd in zuidamerika gewoond maar hoe vaker ik programma's over canada zie hoe meer mijn hart naar de ongereptheid van het land uitgaat. Kun je me wat tips of informatie geven hoe ik een mooie plek in brits columbia kan vinden waar ik ook met een mobile home als permanente woning kan verblijven.Misschien kun je me ook iets vertellen of verwijzen naar informatie over de financiele zaken. Hoeveel geld heb ik bv nodig om fatsoenlijk rond te kunnen komen in canada.

    Ik hoop dat ik niet te veel vraag.

    Maar in ieder geval alvast bedankt voor de moeite

    Ake

  • Jean-Paul Exter

    v

  • NB

    Over die uitkering al dan niet in Canada uitkeren, dat maakt niet uit. Ik woon nu 9 jaar in Canada en als ik met pensioen ga krijg ik toch nog een gedeeltelijk pensioen uit NL. Alleen moet je wel een nederlandse bankrekening houden. Daar storten ze het dan op, en dan kan je hier het geld uit de muur trekken. Of een NL credit card nemen en dan met internet bankieren die card steeds afbetalen (met je NL rekening). Daar zij dus wel oplossingen voor

  • Ruben en Roxana

    Ik werk bij een pensioenfonds en het is inderdaad geen bezwaar als je in het buitenland woont. Je hebt zelf voor je pensioen gewerkt, dus krijg je het gewoon uitgekeerd. Je kan t zelfs op een buitenlands rekeningnummer over laten maken, maar zijn daar vaak wel kosten aan verbonden ( de bank rekent de kosten, niet het pensioenfonds.) hoe het zit met de AOW uitkering, dat weet ik niet. Maar volgend mij maakt het daarvoor ook niet uit waar je woont. Als je vanaf je 15e tot je pensioenleeftijd in Nederland woonachtig bent geweest, dan heb je naar mijn mening gewoon recht op het volledige AOW bedrag. Elke jaar dat je niet n Nederland woonachtig bent geweest tot je 65e wordt met 2% gekort.