Canadees eten met kerst, wat maken we??

  • John

    Hoi Toon,

    een ‘pickle’ is volgens mij een augurk.

    Als je iets inmaakt met azijn en kruiden enzo dan noemt met het ‘pickled’.

    Eet smakelijk allemaal,

    John

  • Gerard

    Wat zijn we lekker culinair bezig ineens op het forum, het lijkt wel een kookrubriek.

    Maar het is wat John zegt een pickle is een augurk en Toon piccalilly is een tafelzuur/saus wat gemaakt is van stukjes groenten zoals, augurk, bloemkool, worteltjes en ui in mosterd, het word gegeten bij stamppotten, bruine bonen gerechten en bij de patat. De bekendste en lekkerste is wel die van de firma Kezbeke uit Amsterdam. Ook dit produkt verkopen wij in onze winkel.

  • Maria

    Wij koken a la Lochem, de menukaart geprint,betreffende kookboeken verzameld,inkooplijst met drankenlijst opgesteld en een menukaart voor de family gemaakt.:)-DX(

  • ClaudiaB

    Wat ben ik blij met jullie (tu). Hier kan ik wel wat mee. Vind het inderdaad wel leuk om te beginnen met een glaasje eggnog of zo'n snowball of snowbreeze geval… :)o Nog familierecepten hiervan? Die maple walnut buttercake klinkt ook hemels, receptje??

    Moet ook wat vegetarisch maken, daar hebben we er 2 van in de familie en die worden niet gelukkig van reindeer :D, ik kan ze natuurlijk de mais en de mashed potatoes geven maar iets er bij is ook wel leuk. Ik hoop dat het droog is dan kanik de zalm roken op de bbq, ik heb nog zo'n cederhoutenplank liggen, dat smaakt wel lekker

    En wat zijn sugar caps? Ik ken wel sugar snaps maar is het hetzelfde?

    In ieder geval iedereen weer bedankt voor de hulp, het weer is al lekker koud geworden buiten dus het komt wel goed met het winterse kerstsfeertje! Hoe is het weer in Canada op dit moment, hebben jullie het al koud?

    Groetjes Claudia B.

  • Ann75

    Hallo Toon,

    John heeft je al het antwoord gegeven en met pickels bedoel ik inderdaad augurken die “gepickled” zijn. Dus of wel dill pickels of een soort zoet zure pickles, mijn schoonmoeder maakt ook al eens “relish” voor als we ham eten. Maar vraag me niet hoe dat heet in het Nederlands. Dat zijn in stukjes gesneden courgetten, ajuinen en paprika's die dan “gepickled” zijn kruiden en suiker. Heerlijk!

    Groetjes,

    Ann :)

  • willem k

    hallo claudia

    zehebben het zo koud dat ze vast vriezen aan de straatstenen.

    alberta saskatchewan en manitoba hebben record temperaturen gemeten beneden nul dan wel te verstaan.

    was eind september in edmonton en toen hadden ze net een hitte golf +30 en meer en nu diep in de min dertig groot verschil en zouer nu niet graag zijn

    groetjes

  • Ann75

    Hoi Claudia,

    Canada is nogal groot en het weer kan erg verschillend zijn van streek tot streek. Hier aan de westkust (Vancouver en omgeving) hadden we de vorige 2 weken stralend zonnig weer met overdag temperaturen rond de +1 graden en ‘s nachts rond de -8 graden. Sinds het weekend is het meer bewolkt en de temperaturen hangen rond het vriespunt overdag en een paar graden onder het vriespunt ’s nachts. Gisteren hebben we onze eerste sneeuw gehad, het was maar zo'n 2-3cm gevallen wat niet veel is maar voor vannacht verwachten we een 10 tot 20cm. Maar tegen woensdag zou het weer opwarmen tot +8 graden en dan zal al die sneeuw wel weer snel verdwijen. Onze lokale bergen hebben al een pak sneeuw sinds begin november en deze zijn al open voor de wintersporten sinds half november. Daar ligt nu al zo'n 2 meter sneeuw, in Whistler hebben ze boven op de bergen al zo'n 5 meter sneeuw.

    Groetjes uit Vancouver,

    Ann :)

  • Berry

    Haha,ja natuurlijk hebben wel een receptje,maar niet verder vertellen!

    Egg nog:

    2 delen cognac

    1 ei

    1 eetlepel poedersuiker

    Melk

    kaneel of nootmuskaat

    Bereiding;

    Cognac,het ei(gepasteuriseerd),poedersuiker even mengen.Even door een zeefje halen en in longdrinkglas schenken,dan melk toevoegen.Strooi er nootmuskaat op of Kaneel.

    Kan ook met chocolade,warm!(deze heb ik van Oma Canada)

    Snowball:

    45 ml Vodka

    45 ml Cider

    1 gepelde witte lychee bevroren.

    Bereiding;

    mix de Vodka en de cider,giet deze in een Martini glas,en doe vlak voor het serveren de bevroren lychee erin,en zie het effect van een sneeuwbal.

    Snowbreeze;

    45 ml iceberg vodka(kan ook andere vodka)

    90 ml cranberriy juice

    90 ml grapefruit juice

    crushed ice

    Bereiding:

    Mix de vodca,cranberry en het grapefruitsap door elkaar.Doe het ijs in een mooi hoog glas,en giet hierover het sap,en serveer met een sinaasappelschil.plaatshierop ook een bevroren lychee.

    Tip: Doe een beetje cranberry sap door een eetlepel suiker,en roer dit net zolang tot dat de suiker het vocht opneemt,en rood gekleurd is.Neem een beetje eiwit en doe dit op een schoteltje,zet het glas even kort ondersteboven in het eiwit en haal dit dan door de suiker,en zo heb je een mooi gekleurd suiker randje.

    Maple Walnut Butter Cake! (recept geleerd bij restaurant Old House in Courtenay)

    225 gr boter

    125 ml honing

    250 ml Maple syrup

    4 eieren gescheiden

    300 gr bloem

    1/2 theelepel zout

    1/2 theelepel soda

    2 theelepels bakpoeder

    250 ml melk

    125 gr gehakte walnoten of Pecan noten

    Bereiding;

    Sla de boter tot creme,voeg de honing en de maple syrup toe.Sla het eigeel op(witachtig) en doe deze voorzichtig bij het mengsel,dan even goed losroeren.Voeg dan de bloem,zout,soda,en de bakpoeder toe,en dan de melk.Sla intussen het eiwit op en roer deze rustig door het mengsel,en strooi als laatste de noten erin.

    Doe het mengsel in een springvorm(23cm) en bak af op 180C voor 30-40 min.

    Vegetarisch (ook dat nog).

    Voor vegetarisch heb je natuurlijk legio mogelijkheden,bv een tomato -zucchini casserole of een gevulde rode ui,First-nations Corn stew,of een stoofpotje van Pareluitjes en bospeen.Groen asperges im mosterdsaus,een worteltimbaaltje.Succotash van fiddleheads en zoete aardappel.

    Als je daar ook nog iets van wilt hebben hoor ik het wel!

    Sugar snaps of caps(ja zijn hetzelfde),

    De nederlandse naam is suikererwt.Het zijn eigenlijk doperwten die in een dikwandige peulachtige boon zitten,en ze worden niet gedopt maar in zijn geheel gegeten.

    Nou veel plezier ermee!

    grtn. Gordon Ramsey!

  • opa

    Dank je Berry .Hier zijn we heel blij mee ,kunnen we aan de slag.

    Zijn jullie tussen Kerst en Nieuwjaar open????????

    Groetjes Noortje.

  • Astrid (Canada)

    Nou ik ben nu in Europa en geloof mij rond het vriespunt hier is kouder dan -15 in Canada..wij lopen hier de hele dag te blauwbekken.

    Heb in Canada nooit geen last van koude voeten…krijg ze hier niet warm.

    Ik geloof zelfs dat je je op -30 nog beter kunt kleden dan op de Europese -5

    Nog even over de kerstmaaltijd..ik maak naast kalkoen ook ham met honingmosterd in de slowcooker, zowel warm als koud erg smakelijk.