Beren spray

• maki

Euh,

En zijn de berenfluitjes geen goedkoper/leuker alternatief ?

En meer eco ? aangezien je deze noet dient weg te gooien?

Is die berenspray prikkelend/irriterendbij gebruik voor je eigen ook ?

Gaan voor de eerste keer in augustus en weet het niet hoor..

Of zijn de berenfluitjes gewoon plezierig maar niet effectief …

Tja berenspray inkopen dan maar,better safe then sorry ..

Maki

• Tom010

Hallo Maki,

Middelen zoals bear bells, fluitjes etc. zijn bedoeld om de beer te “waarschuwen” dat er mensen zijn. De bear spray is bedoeld als laatste redmiddel mocht je ooit in een situatie komen dat een beer aanvalt. Beren spray is eigenlijk iets wat je bij je wilt hebben voor het geval dat maar dat je liever niet wil gebruiken.

Gr. Tom

• JohanAnnick

Tom010 Schreef:

——————————————————-

> Hallo Johan,

>

> Zo'n bus bear spray kost ongeveer 45 dollar (€

> 35,00) en is verkrijgbaar bij oa. Canadian Tire.

>

> Gr. Tom

Tom,

weet jij toevallig of er ook een winkel van Canadian Tire in Canmore is?

mvg, Johan

• Tom010

Hallo Johan,

Ja er zit een Canadian Tire in Canmore,

http://maps.google.nl/maps?q=canadian+tire+canmore&cid=0,0,13642587570953641100&sa=X&ei=NOQoUZ_vKJOLhQen9oHQBA&ved=0CDIQ_BI

http://www.canadiantire.ca/search/search_results.jsp;jsessionid=Rn6CJRYynkWKGhnhdvpjQ89JC1znz5MspQCF1NHrz49Mg8TRQDmT!-803927927?bmForm=form_endeca_search&bmFormID=1361574434770&bmUID=1361574434770&bmIsForm=true&bmPrevTemplate=%2Fhome.jsp&bmHidden=OMNITURE_FROM&OMNITURE_FROM=Search&bmHidden=event26&event26=true&bmText=quick_search_term&quick_search_term=Bear+spray&bmSubmit=quick_search&quick_search=&bmHidden=FOLDER%3C%3Efolder_id&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474396672077

Gr. Tom

• John

Hoi Allemaal,

hierbij even mijn gedachten rondom het gebruik van bearspray. Ik neem het zelf ook mee als ik in de wildernis ga kamperen, tijdens mijn wekelijkse mountainbike tocht of (meerdaagse) wandelingen. Zoals eigenlijk iedereen heb ik het nog nooit hoeven te gebruiken.

Voordat je als eerste na aankomst in Canada naar een Canadian Tire (of vergelijkbaar) gaat rennen, bedenk ook even het volgende.

- beren zijn geen bloemen en houden absoluut niet van mensen, ze vinden ons lastig en gaan ons dus heel graag uit de weg.

- op een hele enkele uitzondering nagelaten, wij staan niet op het menu van de zwarte- en grizzly beer (een ijsbeer lust ons wel rauw overigens)

- echte contact aanvallen met beren zijn heel zeldzaam, een z.g. schijnaanval zou iets kunnen zijn waar je in het uiterste geval mee te maken krijgt. Dan leer je trouwens ook dat adrenaline bruin van kleur is, schone onderbroek meenemen dus :) .

Ik vraag mezelf altijd 3 dingen af: wat is de kans dat ik door een beer aangevallen wordt, wat is het gevolg voor mij (morbidity / mortality) en hoe kan ik het voorkomen / beperken. Hetzelfde geldt voor autorijden, brand enz.

Als je een brand in je huis wilt voorkomen, koop je dan eerst een branblusser of en brandmelder? Of zorg je ervoor dat je helemaal geen brandt krijgt? Het laatste kun je helaas niet 100% garanderen, hierdoor zullen velen onder ons bijv. wel brandmelders in huis hebben maar geen brandblusser (toch?). En blus je met een huis-tuin-en-keuken brandblusser een klein brandje (prullenbak) of een volledige woningbrand? Ooit een poederblusser effectief tegen de wind in leeg gespoten ;) ?

Hetzelfde principe kun je loslaten op het beren verhaal. Kom je een beer tegen, geniet! Je bent een bevoorrecht mens. Enkele zaken die je kunt doen voordat de bearspray tevoorschijn dient te komen:

- informeer jezelf over berenactiviteit in het gebied. Zijn er trails afgeloten? Parkwachters, borden bij de trailheads en info centra zijn prima bronnen.

- berensporen zoals uitwerpselen op de trail (al dan niet vol met fluitjes ;) ).

- safety in numbers, ga bij voorkeur niet alleen op pad. Soms wordt het verplicht om met bijv. min. vier personen op pad te gaan.

- maak geluid en laten weten dat je (jullie) er zijn, het bekende (irritante ;) ) fluitje is een goed voorbeeld.

- bearbangers, knallers die erg effectief zijn in het afschrikken van wildlife.

- zie je een beer? Geef hem / haar de ruimte, ga niet dichterbij voor die ene foto. Blijf gegroepeerd em maak duidelijk dat jullie er zijn.

- bearspray werkt op slechts zo'n 3 - 5 meter afstand en met de wind mee.

- een full blown grizzly attack: een paar honderd kilo aan spieren dat met 60 km/hr op je af komt stormen en met de intentie jou echt iets aan te doen stop je niet met een klein busje bearspray (denk aan de uitslaande brand en een brandblusser)

Zo zijn er boeken vol geschreven over bear attacks, maar de algehele conclusie is: preventie! Zoals met zoveel zaken in het leven. Maar de grote, wilde en onbekende natuur maakt het vaak net iets ‘enger’ voor ons: grotendeels verstedelijkte mensen. En daar spelen de bearspray verkopers natuurlijk ook handig op in.

In mijn beleving is bearspray dus een laatste middel in een gebeurtenis die je in de meeste gevallen al in een eerder stadium had kunnen vermijden. Ik wandel, kayak, MTB, kampeer enz. al bijna 7 jaar in een gebied waar tijdens het seizoen de zwarte beren ook gewoon door onze tuin lopen en heb nog nooit enig probleem ondervonden.

Is bearspray een noodzakelijk item in Canada? Ik weet het niet, maar ik doe ook altijd mijn autogordel om als ik in de auto stap ……………

Groetjes,

• Cees A

Geinspireerd door alle verhalen van John over belletjes, bearspray en uitwerpselen deze gouwe ouwe nog maar eens van stal gehaald.

• Tom010

Hallo John,

De bear spray is idd het laatste middel wat je wilt gebruiken. Dat het geen overbodige luxe is kan een (Canadese) vriend van ons bevestigen, ondanks de nodige voorzorgs maatregelen (bellen , bear banger) die hij en een vriend namen kruisten zij het pad van een grizzly met cubs Hij heeft normaal ook een bus bear spray bij zich maar had deze in de auto laten liggen, de beer viel dus aan met uiteindelijk heftige verwondingen voor beiden voordat de beer haar pad vervolgde. Hij kon zichzelf wel voor z'n kop slaan dat hij de bear spray niet mee had genomen. Ik weet dat een aanval zeldzaam is maar als je ooit in zo'n situatie terecht komt wens je dat je zo'n bus spray bij je hebt. Hier een vergelijkbaar verhaal,

http://www.calgarysun.com/2012/11/26/couple-flown-to-calgary-after-being-severely-injured-in-bear-attack-in-bc

Gr. Tom

• Chrisje

Wat was toch ook we zo'n mooi Canadees gezegde om het verschil tussen de zwarte en de grizzly te herkennen…het was net zoiets als op dat bord van Cees, maar dan net ff anders…

Amusant, het probleem is denk ik ook, dat veel mensen hier een hoop hondenpoep al over het hoofd zien, laat staan dat ze beren sporen herkennen! En dan reken ik mezelf als beestengek en ooit afgestudeerd paraveterinair ook mee! Echt, als ik een boom zie met krassen, hoe moet ik dan weten of ze van een beer zijn? En tja sporen… Ik wil van alles om me heen genieten, dus ik kijk niet constant naar de grond.. En droppings? Wanneer is dat van een beer? Ik wil maar aangeven dat het ook de onwetendheid en ervaring is die de gemiddelde toeris mist.

Overigens een erg mooi stuk van John, ik sluiten hier geheel op aan.

We kijken trouwens wel aardig wat you tube om wat berengedrag te observeren. Desondanks slaap ik op de een of andere manier altijd erg licht, en kom nooit uitgerust thuis na een vakantie in het wilde westen…

• Jos

Je weet het Chris :

If its brown , stay down

If its black , fight back

Bij de gemiddelde B&B waar ik slaap hoef ik mij nooit druk te maken om beren………..

De volgende dag langs de weg zie ik ze dan weer graag .

Jouw opmerkingen omtrent de algemene onwetendheid van toeristen wat nu precies berensporen zijn onderschrijf ik volledig .

In 2011 liep ik in Wells Gray op een pad en vlak voor mijn neus lag ineens een zwarte hoop droppings waar de dampen nog vanaf kwamen .

Zonder te weten van wat voor dier het was ben ik toch omgedraaid en rustig met een hartslag van 200 in mijn keel terug gelopen richting de openbare weg……..

Jos

• Tom010

Chrisje Schreef:

——————————————————-

> Wat was toch ook we zo'n mooi Canadees gezegde om

> het verschil tussen de zwarte en de grizzly te

> herkennen…het was net zoiets als op dat bord van

> Cees, maar dan net ff anders…

Misschien het Canadese gezegde “if it's brown lay down, if it's black fight back” ?

Gr. Tom