Hoi Allemaal,
hierbij even mijn gedachten rondom het gebruik van bearspray. Ik neem het zelf ook mee als ik in de wildernis ga kamperen, tijdens mijn wekelijkse mountainbike tocht of (meerdaagse) wandelingen. Zoals eigenlijk iedereen heb ik het nog nooit hoeven te gebruiken.
Voordat je als eerste na aankomst in Canada naar een Canadian Tire (of vergelijkbaar) gaat rennen, bedenk ook even het volgende.
- beren zijn geen bloemen en houden absoluut niet van mensen, ze vinden ons lastig en gaan ons dus heel graag uit de weg.
- op een hele enkele uitzondering nagelaten, wij staan niet op het menu van de zwarte- en grizzly beer (een ijsbeer lust ons wel rauw overigens)
- echte contact aanvallen met beren zijn heel zeldzaam, een z.g. schijnaanval zou iets kunnen zijn waar je in het uiterste geval mee te maken krijgt. Dan leer je trouwens ook dat adrenaline bruin van kleur is, schone onderbroek meenemen dus .
Ik vraag mezelf altijd 3 dingen af: wat is de kans dat ik door een beer aangevallen wordt, wat is het gevolg voor mij (morbidity / mortality) en hoe kan ik het voorkomen / beperken. Hetzelfde geldt voor autorijden, brand enz.
Als je een brand in je huis wilt voorkomen, koop je dan eerst een branblusser of en brandmelder? Of zorg je ervoor dat je helemaal geen brandt krijgt? Het laatste kun je helaas niet 100% garanderen, hierdoor zullen velen onder ons bijv. wel brandmelders in huis hebben maar geen brandblusser (toch?). En blus je met een huis-tuin-en-keuken brandblusser een klein brandje (prullenbak) of een volledige woningbrand? Ooit een poederblusser effectief tegen de wind in leeg gespoten ?
Hetzelfde principe kun je loslaten op het beren verhaal. Kom je een beer tegen, geniet! Je bent een bevoorrecht mens. Enkele zaken die je kunt doen voordat de bearspray tevoorschijn dient te komen:
- informeer jezelf over berenactiviteit in het gebied. Zijn er trails afgeloten? Parkwachters, borden bij de trailheads en info centra zijn prima bronnen.
- berensporen zoals uitwerpselen op de trail (al dan niet vol met fluitjes ).
- safety in numbers, ga bij voorkeur niet alleen op pad. Soms wordt het verplicht om met bijv. min. vier personen op pad te gaan.
- maak geluid en laten weten dat je (jullie) er zijn, het bekende (irritante ) fluitje is een goed voorbeeld.
- bearbangers, knallers die erg effectief zijn in het afschrikken van wildlife.
- zie je een beer? Geef hem / haar de ruimte, ga niet dichterbij voor die ene foto. Blijf gegroepeerd em maak duidelijk dat jullie er zijn.
- bearspray werkt op slechts zo'n 3 - 5 meter afstand en met de wind mee.
- een full blown grizzly attack: een paar honderd kilo aan spieren dat met 60 km/hr op je af komt stormen en met de intentie jou echt iets aan te doen stop je niet met een klein busje bearspray (denk aan de uitslaande brand en een brandblusser)
Zo zijn er boeken vol geschreven over bear attacks, maar de algehele conclusie is: preventie! Zoals met zoveel zaken in het leven. Maar de grote, wilde en onbekende natuur maakt het vaak net iets ‘enger’ voor ons: grotendeels verstedelijkte mensen. En daar spelen de bearspray verkopers natuurlijk ook handig op in.
In mijn beleving is bearspray dus een laatste middel in een gebeurtenis die je in de meeste gevallen al in een eerder stadium had kunnen vermijden. Ik wandel, kayak, MTB, kampeer enz. al bijna 7 jaar in een gebied waar tijdens het seizoen de zwarte beren ook gewoon door onze tuin lopen en heb nog nooit enig probleem ondervonden.
Is bearspray een noodzakelijk item in Canada? Ik weet het niet, maar ik doe ook altijd mijn autogordel om als ik in de auto stap ……………
Groetjes,