Reserveren hoogseizoen camping echt nodig?

  • Rina

    Hallo Forum leden,

    Wij gaan deze zomer met een camper een rondreis maken door British Columbia en Vancouver Island. De vlucht en camper zijn al ingeboekt. Wij worstelen enorm met het dilemma om campings van te voren te reserveren. Eigenlijk willen we dit niet want we willen juist door het gemak van een camper optimaal profiteren van onze vrijheid (en zover mogelijk ons eigen tempo bepalen op dat moment). Natuurlijk zijn we wel een plan aan het maken maar lopen tegen het feit aan dat we eigenlijk geen campings vast willen leggen. Mijn vraag is kan je op de dag zelf nog gewoon een camping reserveren of zit dan echt alles vol? We gaan in de periode van 25 juli tot 15 augustus.

    Onze route moet nog bijgeschaafd worden maar de opzet ziet er als volgt uit.

    1 Amsterdam-Calgary

    2 Calgary-Banff

    3 Banff national Park

    4 Banff national Park- lake Louise,en Morain Lake dan door naar Icefield Parkway ?

    5 Icefield Parkway en dan door naar Jasper

    6 Jasper

    7 Jasper

    8 Jasper-Mount Robson park, Prince George

    9 Prince George- Smithers, Ksan Native Village

    10 Ksan - Stewart- Hyder

    11 Hyder

    12 Hyder -Prince Rupert

    13 Inside Passage -Port Hardy

    14 Port Hardy -Telegraph cove

    15 Port Hardy -Telegraph cove

    16 Telegrapfh cove -Campbell River

    17 Campbell River

    18 Campbell River -Tofino

    19 Tofino

    20 Tofino

    21 Tofino -Victoria (of Vancouver?)

    22 Vancouver -Amsterdam

  • MarcoP

    Hallo Rina,

    Ik denk zeker dat je campgrounds moet reserveren voor stap 2 tm 8 en van stap 14 tm 21. Je gaat in het top hoogseizoen en dan is het bijzonder (te) druk met campers in de Rockies. Wij zijn er een enkele malen geweest maar dan ver buiten het seizoen en dan is het geen probleem. In 2012 zijn wij er ook in het hoog seizoen doorgerende en na 1 dag gevlucht. Te druk en geen plaats.

    Het schijnt ook goed druk te zijn in het hoog seizoen op VI en ik heb hier op het forum begrepen dat reserveren nodig is.Wij gaan in mei/juni en dan is het nog lekker rustig en reserveren niet nodig. Ook wij willen nooit vooraf reserveren want dan moet je ergens op een bepaalde dag zijn.

    Ik denk dat reserveren tussen Prince George en Prince Rupert niet nodig is maar met dat deel hebben we geen ervaring. Waarschijnlijk wel de BCFerry naar Port Hardy. Wij hadden deze trip ook bijna gedaan maar dan anders om maar hebben gekozen om lang (2,5 week) op VI te blijven en daarna in 1,5 week naar Calgary te rijden. Als je terug ben hoor ik graag van je hoe het varen is bevallen. Klopt het dat die voor 2 personen en een camper z'n €850 kost ? hoor graag van je.

    Gr

    Marco

  • Rina

    Getsie dat wilde ik eigenlijk niet horen :P maar wel fijn dat je hebt gereageerd. We gaan jou advies opvolgen en dan toch maar het een en ander vastleggen.Jou inschatting prijs voor de de inside passage met camper klopt en is inderdaad veel geld. Maar ik hoor veel mooie reactie's uit onze omgeving dus die gaan we wel doen. We kunnen dit pas in april vastleggen via onze reisorganisatie is dat ook vroeg genoeg om campings vast te leggen?

    het volgende huiswerk is dus campings gaan uitzoeken, nog tips voor ons in bovengenoemde route?

    Gr Rina

  • Ankie1

    Als je vanuit Prince George naar het westen rijdt kom je eerst door Vanderhoof. Net voorbij Vanderhoof kun je naar Fort St James, hier is een heel leuk Historical Park. Geeft goed weer de begin periode van de Hudson Bay Company and settlements in deze streek. Het ligt bijna 70 km ten noorden van Hwy 16.

    Ongeveer 50 km ten westen van Vanderhoof, kun je naar het zuiden naar de Cheslatta Falls, dit is 55 km vanaf Hwy 16, er is hier ook een gratis camping bij.

    Net voorbij Smithers heb je aan de linkerkant de Twin Falls, zeer zeker een bezoekje waard, leuke wandeling.

    Smithers zelf is ook een leuke plaats, met een Duitse en Nederlandse invloed.

    Dit zijn zo even plekjes die als eerste bij me opkomen, ik weet dat er veel meer te zien is in deze omgeving.

    Groetjes Ankie

    Vanderhoof.

  • Dorien

    Hoi Rina,

    wij zijn afgelopen zomer in juli ook met de camper rondgetrokken en hebben in het weekend waarin Canadaday viel de camping van te voren vastgelegd. Verder hadden we op de vakantiebeurs de orcatour alvast vastgelegd bij eagle eye adventures en ook gelijk de camping (browns bay resort) omdat we dat toch wilden doen. Overige campings hebben we niet op voorhand gereserveerd. Wij keken per dag waar we naartoe wilden, zochten dan in de buurt een camping en belden in de loop van de ochtend op of er plek was. Hebben eigenlijk nooit problemen gehad daarmee. Zelfs op vrijdagmiddag om 4 uur in Jasper hadden we nog plek op Wapiti, niet veel plek meer maar toch. Die hadden we niet gebeld en waren er gewoon naartoe gereden. Wij vonden het wel fijn dat niet alles was geboekt zodat we flexibeler waren.

    Een mooie camping in de buurt van Banff vonden wij Johnston canyon. Daar tegenover kun je ook de lower en upper falls bezoeken, zeker de moeite waard.

    Succes!

    gr. Dorien

  • Jet

    Strikt noodzakelijk is niets, maar dan loop je het risico dat je langer op zoek bent naar een plekje, verder moet rijden dan gewenst of een stuk terug moet of op een overflow terecht komt. Het is ons verschillende keren overkomen dat er geen plek was en we verder moesten zoeken.

    Vooral de Rockies en bepaalde stukken op VI zijn druk bezochte plekken. Naast de Europeanen zijn er ook veel Canadezen die de vakantie of het weekend kamperend in eigen land doorbrengen. Je ziet dat vooral op vrijdagochtend/middag de campings langzaam vol beginnen te druppelen, tegen de avond zijn ze vol en men blijft tot zondagavond/maandagochtend staan en zeker als er een lang weekend is. Als jij dan op zaterdagavond aankomt, dan heb je toch een “probleem”.

    Door-de-weeks is het een stuk eenvoudiger, hoewel er ook campsites zijn, waar het de hele zomervakantie vol staat, er zijn campsites met restricties van bij max. 10 / 14 nachten achtereen staan, anders zouden er Canadezen zijn die er een soort van sta-caravan-campsite van maken.

    Als je niet wilt reserveren is de truc om rond 11.00-12.00 uur aan te komen en een leegkomende plek in te pikken. Daarna kan je op pad gaan om de boel te verkennen. Dat is uiteraard niet altijd mogelijk in je planning omdat je onderweg ook van alles wilt doen en zien en je dus vaak pas aan het eind van de middag/begin vd avond aankomt. Om dan te vermijden dat je langer op zoek bent dan gepland, kan je daags tevoren / 's ochtends bellen naar de camping die je op het oog hebt, echter dat werkt alleen voor private campgrounds en niet voor Nat. parks of Provincial Parks campgrounds. Deze laatste 2 werken met een reserveringswebsite die in april open gaat en waar men dan en masse zijn reservering maakt, daarnaast hebben zij plaatsen beschikbaar op first-come first serve basis. Er zijn ook Nat park en Prov Park campsites waar je helemaal niet kunt reserveren, dus alleen first come first serve, en mijn persoonlijke ervaring is dat je daar juist de meeste kans maakt op een plekje, dit zijn veelal eenvoudigere campsites (basic voorzieningen).

    Er zijn naast verschillende campsites (private versus nat/prov.parks) ook nog verschillende soorten plekjes, van volledig hook-up (water, electra, afvoer) tot niets. Wat ik zo lees op het prikbord is dat je met de camper toch af en toe zo'n plek met electra etc nodig hebt. Deze plaatsen zijn vaak eerder vol dan de basic plaatsen, gewoonweg omdat er meer vraag dan aanbod is.

    Voor Banff Nat Park kan ik je ook Johnston Canyon campsite aanraden, ligt heel centraal tussen Banff en Lake Louise in en van daaruit kun je de hele omgeving doen, inclusief Kananaskis, Kootenay, Yoho. Dit is typisch een voorbeeld van een camping waar je door-de-weeks plekken voor het kiezen hebt, op vrijdagavond de camping compleet vol is en je op maandagochtend de camping voor jezelf hebt. Ik weet uit m'n hoofd niet of hier ook plekken met of zonder hook-up voorzieningen zijn.

    Voor de Icefields Parkway zou ik een hele dag uittrekken, 's ochtend vertrekken vanaf de camping, op de Icefield alle tijd nemen voor alle stops en tegen de avond in Jasper aankomen.

    De overtocht Prince Rupert - Port Hardy moet je reserveren en gaat niet dagelijks.

    Ik zie dat je in je schema zowel op dag 14 als dag 15 Port Hardy - Telegraph Cove hebt staan.

    Tofino / Ucluelet is zo'n plaats op VI waar ik zeker zou reserveren. Er is veel vraag en weinig aanbod, daarnaast is je uitwijk optie 80 km terug naar Port Alberni, over een mooi, maar bochtige en langzame weg. Dus niet ff een klein stukje terug rijden……..

    Jammer dat je eigenlijk net een paar dagen mist voor het schema wat je gemaakt hebt. Ik zie dat Calgary en Vancouver nu niet aan bod komen.

    Als je het schema zou houdt dan zou ik Victoria overslaan en van Tofino terugrijden naar Vancouver. Van Tofino naar Victoria is een dag vullend programma en van Victoria naar Vancouver kost je ook gauw een 3- 4 uur. Vervolgens moet je nog een camper terug brengen, hetgeen vaak op een bepaald tijdstip moet en ook de nodige tijd kost. Lijkt me beter om Victoria over te slaan.

  • Rina

    Hallo Dorien,

    Dit is toch iets anders dan dat Marco schrijft. Onze reisstijl is hetzelfde als die van jullie als ik het goed lees. Ook wij willen het eigenlijk per dag bekijken. We hebben al eerder 2x in het hoogseizoen met camper door west- Amerika gereisd en boekte meestal dag van te voren de camping naar keuze (door te bellen) Maar ja wat is nu wijsheid in Canada? de Gok nemen of niet? Laten ze je echt voor de ‘poort’ staan eind van de middag? We zijn met de camper volledig zelf support dus veeleisend zijn we niet….

  • Kendra

    Je dagen in Jasper vallen precies in het Augustus lange weekend en ja,….behalve buitenlandse toeristen kamperen ook de Canadezen zelf graag in de lange weekenden (aangezien de gemiddelde Canadees niet echt veel vakantiedagen krijgt, vergeleken met zijn Europse collega's) . En nee, ze laten je niet bij de poort staan, er zijn zogenaamde ‘overflow campgrounds’, maar het is de vraag of je het risicio wilt lopen om daar terecht te komen. Vaak gaat het om een groot veld, waar de campers naast elkaar kunnen parkeren, zonder enige andere voorzieningen. Ik zie dat je op maandag vliegt en op dinsdag naar Banff wilt rijden. Als je daar tegen een uur of 11 a 12 aan komt, heb je kans dat er nog plek is op Johnston Canyon. Voor de dagen in Jasper zou ik reserveren.

  • Peke

    Had geen 1 camping geboekt en ook maar 1 x op een overflow gestaan in het weekend net buiten Jasper.

    Vond het niet eens een gekke plek om te staan.

    Heel groot en daar in verhouding mee weinig campers.

    tja dat weet je als je op pad gaat zonder te reserveren.

    volgende dag om 11 uur direct naar Wapiti gereden en daar een mooi plaatsje uitgezocht.

    En wat ik de mooiste plekken vond midden in de natuur die kon je niet eens reserveren.

    Succes

  • Rina

    Dank jullie wel voor alle reactie's! Na wikken en wegen hebben we besloten toch maar de campings te laten inboeken. We willen tijdens onze reis optimaal genieten en hebben eigenlijk helemaal geen zin in druk maken of vroeg naar een camping te gaan om verzekerd te zijn van een plaats.