Deze hele rij berichten doet mij denken aan een discussie die ik ooit voerde op Tripadvisor met een Australier die Whistler niet de moeite waard vond om naar toe te gaan.
En waarom? Hij ging met de Rocky Mountainier en die had lang niet zo'n mooi uitzicht als hij had verwacht en vervolgens kreeg het ding onderweg vertraging, waardoor hij uiteindelijk daadwerkelijk een half uur in Whistler te besteden had voordat hij de bus in moest voor de terugreis naar Vancouver (het was dus een 1 dags excursie heen trein, terug bus).
Ik heb die man maar niet aan zijn verstand kunnen brengen dat Whistler daar helemaal niets aan kon doen, dat het de tour betrof waarin hij teleurgesteld was, maar dat wilde er bij hem maar niet in.
Laat staan dat als je goed naar de tour gekeken had, dat hij had gezien dat hij überhaupt maar 2 uur in Whistler was geweest en ja, wat kan je in 2 uurtjes doen? Met de gondola omhoog, een foto maken en direct weer naar beneden……….Mijn manier zou het niet zijn, dus ik zou de tour sowieso niet boeken.
Dit is natuurlijk vaker het geval met tours, ook met wildlife tours: vaak zijn (te) (hoog) gespannen verwachtingen de oorzaak van de teleurstelling.
En ja wie is daar dan de “schuldige” van? Om dan een financiële compensatie te vragen, tsja…….ik vind dat wat ver gaan, de boot heeft toch gevaren voor de tijd dat de tour duurde, je mag aannemen dat ze moeite hebben gedaan om iets te vinden, ze zullen niet zo maar luk raak de zee op gevaren zijn………
Zelf gingen wij met een orca excursie vanaf Quadra Island (t.o. Campbell River) nadat we eerst hadden geïnformeerd of er sightings waren de afgelopen dagen. We waren de haven nog niet uit of er zwom een hele groep. We hadden ze zeg maar vanuit de luie stoel vanaf de camping kunnen zien. Dat leverde aan de ene kant het gevoel op dat we de hele tour niet hadden hoeven maken en aan de andere kant hoge verwachtingen want de orka's hoorden veel noordelijker te zitten, dus dan was dit misschien wel een voorproefje van heel veel orka's………?!?! Nou we hebben nog zeker 4 uur rondgevaren op zoek naar orka's en toen we de hoop opgegeven hadden en toch wel een beetje teleurgesteld terug voeren, dook er opeens een hele grote groep op. We hebben daar een hele tijd gedobberd en hadden heel erg het gevoel dat de kapitein blij was voor ons dat hij uiteindelijk nog een groep gevonden had, hij nam dan ook alle tijd om er bij te blijven. Uiteindelijk stapten we dus van boord met een heel goed gevoel.
Wat ik maar wil zeggen is dat (te) (hoog) gespannen verwachtingen vaak op teleurstellingen uitdraaien.
Zoals je zelf al aangaf volgende keer maak je wel een zeiltochtje oid (die kosten trouwens ook vaak een smak geld), als jij deze vakantie in die Zodiac was gestapt met het gevoel in ieder geval een gave zodiak tour te maken, dan was je gevoel na afloop waarschijnlijk al heel anders geweest.
En een beetje pech heb je wel (of boek je steeds de verkeerde tour/plaats/tijd?) want zelf heb ik 3x een whale/orca tour gedaan en 3x iets gezien, maar daarentegen 4 dagen in Yellowstone rondgereden waar het zou stikken van de grizzlies en geen grizzly gezien (ook daar gold dat de verwachtingen hoog gespannen waren…….)
Overigens is mijn ervaring dat hoe groter de organisatie waarmee je gaat, hoe minder zorg er aan de klant besteed wordt, zij genereren toch wel volume en ach die ene passagier die niet blij is, gaat op in de grote massa. Een kleinere organisatie (family business) zal er veel meer aan doen om klanten tevreden te stellen, doen het vaak ook met veel meer passie en liefde voor het vak.