grens Canada-Amerika

• Brenda

Ann, je wordt geregistreerd als je de US ingaat, maar niet als je de US weer uitgaat. Je paspoort wordt gescanned als je de grens overgaat. De Canadezen kijken alleen of het geldig is en of het jouwe is.

Het is hier regelmatig gebeurd dat mensen de grens NIET meer over kunnen, omdat ze zich niet aan de regels hebben gehouden.

INLEVEREN dat ding dus, aan de US grens, niet bij de Canadezen. Het is niet hun probleem. Ze weigeren het hier ook aan te nemen.

• Maria

Beste Cees, stap jij normaal links of rechts uit je bed ? natuurlijk weet ik wat het betekent van buiten de VS naar binnen te komen :(

• Ada

Wij hadden werkelijk geen idee, ook bij ons is de visawaiver er in blijven zitten. Eerst denk je: ach, het zal zo'n vaart niet lopen.Leuk aandenken etc. Maar ik was er toch niet gerust op. Je bent inderdaad volgens het systeem illegaal in Amerika. Uitgezocht wat we moesten doen en ik heb ze kortgeleden, toch maar opgestuurd naar de VS tezamen met bewijzen van het feit dat we keurig het land zijn uitgegaan en hier in Nederland zijn. Een heel gedoe nog, dus om te voorkomen, dat je er een hoop werk aan hebt. zou ik het inderdaad maar inleveren bij vertrek uit de VS. Bovendien kun je geweigerd worden als je ooit nog eens de grens over wilt.

Wij hadden trouwens buiten het feit dat men niet echt vriendelijk was en vingerafdrukken en foto's maakten verder geen enkel gedoe om Amerika in te komen. Ze hebben niet eens in de camper gekeken, alleen maar gevraagd of we bepaalde etenswaren of wapens bij ons hadden en of we een politieverleden hadden. Voorzover ik het mij goed herinner zijn wij bij Grand Forks de grens overgegaan.

Groetjes, Ada

• loes (2)

ik zie dat we op 2 feb al een soortgelijke discussie gehad hebben met reacties en denk dat ik me nav die berichten verder geen zorgen gemaakt heb. zelfs op de amerikaanse sites waar ik wel eens rondneus lees ik dat mensen vanuit amerika vertrokken zijn en het groene monster er in is blijven zitten. zal het er uit halen als ik over 2 maanden een nieuw paspoort krijg en maar afwachten of er ooit iets gezegd wordt.

grts

• Brenda

Niet in NL, wel als je weer naar de VS wil.

Het gaat niet perse om dat groene papiertje, het gaat om het feit dat je paspoort, en dus jij, geregistreerd bent als zijnde in de VS. Zonder visum of geldig waiver. En dus ben je illegaal.

De Feds zijn niet makkelijk. Maar goed, je moet het zelf weten. Zoals ik al eerder heb gezegd, hier komen mensen de grens niet meer over (mensen die hier wonen…) omdat ze zich niet hebben gemeld op tijd.

• loes (2)

nou brenda, als ze ons dan als een stel criminelen behandelen, dan zullen wij in canada blijven. daar zijn alle mensen veel aardiger en hebben we nog voor jaren vakantie-plezier om naar uit te zien. hoe komt het toch dat 2 landen die zo dicht aan elkaar liggen (in meerdere zin) toch qua mentaliliteit zo verschrikkelijk veel verschillen?

• double dutch

loes (2) schreef:

>

> nou brenda, als ze ons dan als een stel criminelen

> behandelen, dan zullen wij in canada blijven.

>

Zonder direct in dat oer-hollandse gekat op Amerikanen te vervallen, is het wellicht handig om één en ander vanuit een minder emotioneel oogpunt te bekijken.

Jij gaat de US in en dat wordt geregistreerd.

Jij gaat de US uit en dat wordt niet geregistreerd omdat je je green slip niet hebt ingeleverd.

Hoe moeten de officials dan weten waar jij bent?

Dat jij niet illegaal in de US bent gebleven voor wat voor reden dan ook ( je zal niet de eerste zijn………..) weet jij, maar de douane/feds etc niet.

Hoe kan je het die mensen dan kwalijk nemen dat ze de daarvoor geldende regels hanteren.

Jij bent fout.

En dan kan je wel denken dat je het “gewoon even kan uitleggen”, je moest eens weten wat voor smoezen die mensen om hun oren krijgen.

Geen wonder dat ze gewoon vertrouwen op een systeem, dat is objectief.

Hoe zou jij het vinden wanneer er in Nl zo makkelijk met de regels werd omgesprongen, ten gunste van hen allen die “een foutje” hebben gemaakt met betrekking tot het binnenkomen in het land?

Je wéét nu hoe het zit.

Je wéét nu hoe het moet.

Handel daar dan ook naar en geef niet anderen de schuld van je eigen tekortkoming.

Je kan er een boel ellende mee voorkomen.

Succes

Double Dutch

• Brenda

Tja… De Canadese douaniers zijn nog veel erger. Geloof me als ik zeg dat ze je rustig een uur in de brandende zon laten staan omdat je boodschappen hebt gedaan in de VS, en je taxes moet betalen over de kleding die je daar hebt gekocht. CAD$ 8.- De Canadese douaniers hier zijn chagrijnig, en vinden dat ze erg belangrijk zijn.

Het illegaal in de US zijn houdt overigens ook in dat je niet via de US kan reizen.

Nu niet, nooit niet. Als je niet kan bewijzen dat je het land bent uitgegaan, kun je de bak indraaien als je het land weer in wilt.

Dus wees slim, en loop dat risico niet. Het is onnodig.

• Ada

Ik ben het helemaal eens met je betoog dat je grote problemen kunt krijgen als je de visa waiver niet inlevert en om dat te voorkomen heb ik, zoals ik eerder schreef, e.e.a. weliswaar te laat, toch maar opgestuurd.

Er is één ding wat ik alleen niet begrijp. Als het zulke problemen oplevert waarom zorgt de US douane er dan niet voor dat het systeem zo is dat je het niet kunt vergeten? Je zou ons naief kunnen noemen misschien, maar wij wisten er niet van. En op de terugweg werden we gewoon doorgewuifd en was er niemand die ons staande hield. Pas later ontdek je dan dat groene papiertje en nog later, als je het gaat uitzoeken, blijkt dat het grote problemen kan opleveren. En ook al heb je geen plannen om ooit naar de VS te gaan, je weet maar nooit wat er nog kan gebeuren en dus toch maar het zekere voor het onzekere genomen.

Groetjes, Ada

• double dutch

Gewoon om de simpele reden dat je zélf verantwoordelijk bent voor je eigen handelen, niet de douane.

Jij had moeten uitzoeken hoe dat zat, het papiertje moeten lezen misschien (achterkant), vragen aan de douanier hoe het gaat als je weer terug komt etcetera.

En niet verwachten dat de douane je zou vertellen hoe het zit.

Zelfredzaamheid.

Die mensen staan daar om heel andere dingen te doen, dan toeristen uitleggen wat ze met dat groene papiertje moeten.