Canadees eten met kerst, wat maken we??

  • ClaudiaB

    Elk jaar maken ik en mijn zussen en moeder een kerstbuffet klaar (zowel warm als koud) en ieder jaar is een ander land aan de beurt… Jullie raden het al.. Dit jaar is het Canada!

    Ik heb al even de site van Berry zijn restaurant zitten kijken maar wil toch ook graag jullie tips horen. Dus wat maken jullie voor typisch Canadees voedsel klaar en wat zijn de gebruiken met kerst in Canada?

    Groetjes Claudia B.

  • TO-J

    Rye Spiked Eggnog - Wat daarna wordt gegeten kan ik mij nooit herinneren.

  • Ann75

    Wij hebben meestal met Kerstmis kalkoen met stuffing (vulling) of wel ham. Cranberries maken ook een groot deel uit van het “Turkey dinner” en dit ofwel in saus vorm of in jelly schijfjes. Cranberries zijn meer een soort fruit en als ik me niet vergis zijn dit een soort veenbessen…dit zijn de Nederlandse namen die ik op internet kon vinden voor cranberries: lepeltjesheide, grote veenbes (of gewoon veenbes), Amerikaanse veenbes, moerasbes en kraanbes.

    Verder hebben we wat verschillende groenten zoals spruitjes, erwten, pickels, een slaatje en dergelijke. Bij dit alles eten we ook aardappel puree en yam puree (de oranje yams). Yams zijn is soort wortelknol en die bereid je hetzelfde als aardappelen, maar of je die in Nederland/Belgie kan kopen weet ik niet. Bij deze maaltijd zetten we meestal ook broodjes op tafel om erbij te ten voor diegene die het graag hebben. Ik weet niet of elke Canadees zo'n Kerstmaaltijd eet, maar meestal wel de kalkoen met stuffing en cranberries.

    Zo, hopelijk kan je daar wat wijs uit!

    Groetjes uit Vancouver,

    Ann :)

  • Franziska Ott

    Leuk Ann, dat je zoveel moeite doet om een Nederlandse naam voor cranberries te vinden, terwijl ze hier meestal gewoon ‘cranberries’ genoemd worden. Ze worden hier op een van de waddeneilanden geteeld en zijn rond de feestdagen gewoon bij de supermarkt te koop.

    Mijn Canadese kerst is al even geleden: 1988 was ik tijdens mijn highschool-jaar met kerst in Canada. Wat ik me van het kerstmenu kan herinneren is inderdaad de kalkoen. Dat beest was zo groot, dat we daarna nog wekenlang kalkoen hebben gegeten: kalkoensandwiches, kalkoensoep, opgewarmde kalkoen ….

    In Québec, waar ik toen verbleef, werd met de feestdagen ook vaak tourtière gegeten, een soort warme vleespastei (meatpie). Voor belangstellenden heb ik misschien nog ergens een recept liggen.

    Eet smakelijk allemaal!

    Franziska

  • Berry

    Hoi Claudia,

    leuk dat je even hebt zitten kijken op onze site.En de rest heeft je al wat tips gegeven.

    Inderdaad Egg nog drinken ze graag.En een gevulde kalkoen met broodkruim en daarbij Cranberries.Die kun je hier jawel gewoon kopen.Ja lekker is daarbij zoete aardappel (Ann noemt ze Yams,zoals in Australié) die kun je bij de supermarkt halen of bij de groenteboer.Bij de poelier kun je reindeer halen,en dat is lekker met een saus van blauwe bessen,met daarbij mashed potatoes,dat is een romige witte aardappelpuree,en/of Wilde rijst,ook zoete mais,of sugar caps wil prima.

    Zoals Franziska zegt een Tourtiére,is ook lekker, of een shepard pie!

    Wat ze ook wel eten is een stew,(soort ragout) van Moose of Bizon,Wapiti,etc,en daar gaan aardappels ,wortels,ui,bleekselerij,mais,en paddestoelen in.

    Vis;

    Wilde zalm met wilde rijst.Clamb showder met scallops,heilbot met hollandaise saus.

    Na is lekker,een Meringue pie,,Angel cake,Wild bleu berry crisp,sugar pie,saskatoon cheesecake,Maple walnut butter cake.

    We hadden het over de egg nog,maar maak bv voor dat je begint een Martini Snowbal,

    of een Vodka Snowbreeze.Of alcohol vrij een Cranberry Punch of een Maple lemonade

    Je mag me altijd vragen buiten de site om voor idee'n of een recept.

    Succes!

    Berry

  • John

    Hoi Claudia,

    'google' eens op canadian christmas recipes, en er gaat een kookwereld voor je open (tu).

    Uit het tijdschrift ‘ Canadian Living’ halen we regelmatig slow-cooker gerechten (zeg maar de stoofpotjes).

    Zelf hou ik o.a. erg van Thaise Curry gerechten X(, ook wel tijdens de feestdagen ……

    Happy Holidays,

  • Cor 1

    Hoi Berry,

    je leeft nog ik wilde je al opgegeven voor het programma “Vermist” of heb je teveel van die Rye Spiked Eggnog geproeft.

    Trouwens het water loopt uit mijn mond als ik al dat lekkers hoor.

    Groetjes Cor

  • Gerard

    Hoi Franziska,

    Graag wil ik even inhaken op je cranberrie verhaal, deze groeien idd op de waddeneilanden de meeste op Terschelling,

    geteeld is dus niet het goede woord omdat het geen bewuste teelt is zoals aardbeien e.d.. Het verhaal gaat dat langgeleden een keer een boot uit Noord Amerika voor de kust van Terschelling is vergaan met cranberries aan boord en dat de cranberrie zo dus op de waddeneilanden terecht zijn gekomen.

    In de winkels worden dus meestal de Noord Amerikaanse/Canadese verkocht van het merk Oceanspray, deze verkoop ik zelf ook in mijn groente en fruitwinkels voor de kerstdagen.

    eet smakelijk allemaal, en prettige kerstdagen

  • Franziska Ott

    Bedankt voor de aanvulling Gerard. Dat verhaal van de aangespoelde cranberries op Terschelling had ik ook al ergens gelezen. Ik kon me alleen niet herinneren, welk eiland het was: Terschelling dus.

    Groetjes en eet-ze!

    Franziska

  • Kees

    Ann75 Schreef:

    ——————————————————-

    > Verder hebben we wat verschillende groenten zoals

    > spruitjes, erwten, pickels, een slaatje en

    > dergelijke.

    Haha, je kan wel zien dat Ann toch een en ander uit haar vaderland heeft meegenomen… of worden pickels ook regelmatig door Canadezen gegeten?

    In Nederland heet het piccalilly(niet te vr***** volgens de Vlamingen)