5th-Wheel

• Arnold

Hoi RoyD,

Ach als je al een beetje gewend bent met een aanhanger, gaat dit vanzelf, de wegen zijn er op berekend om met dit soort campers te rijden.:)

Ik zou zeggen veel plezier met het plannen van de reis, alleen dat al is heerlijk.En je steekt veel op op dit forum.

Arnold

• Gabriel

Hallo Roy,

je kunt nog eventueel op huibers.reisdagboek.net kijken en onze trektocht van 2 jaar geleden met een 5th.wheel bekijken.

Het is een prettige manier van reizen en biedt wat meer vrijheid dan met een camper.

Ondanks dat je geen E achter B nodig hebt om deze combinatie in Canada te rijden wil ik je eerlijk zeggen dat dit anders is dan rijden met een aanhangwagen of paardentrailer. Moeilijker is het niet maar er zijn wel een aantal aandachtspunten die je moet weten.

Het belangrijkste is nl. dat het remsysteem van de oplegger/aanhanger in Canada niet hetzelfde werkt als in Nederland. In Canada wordt de trailer elektronisch geremd (aangestuurd via een contact dat gelinkt is met de remlichten) en deze gaat dan niet automatisch harder remmen als de trekkende auto harder remt. De instellingen voor het remsysteem moet je dus zelf instellen.! Dit houdt in dat je in bergachtig gebiedt de remmen “harder” in moet stellen dan op de gewone weg.

Verder vind ik het ook van belang dat je moet weten dat met een behoorlijk hoger gewicht aan het rijden bent dan je gewend bent,dit alles hoeft geen probleem te zijn maar je moet je wel bewust zijn dat je,om bijvoorbeeld dit soort combinatie in Nederland te kunnen rijden je zelfs groot rijbewijs moet hebben.!

Mijn tip is dan ook dat je je goed moet laten instrueren bij de verhuurder en als je je niet helemaal zeker voelt samen met iemand van de verhuurder ermee moet gaan rijden.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag.

Groetjes,

Gabriel.

• RoyD

Arnold & Gabriel bedankt voor de info zo ver.

Onder het eten kwam nog een vraag van mijn vrouw, mogen onder het rijden personen in het achter gedeelte verblijven?

Mijn eerste ingeving was nee omdat het hier met een caravan ook niet mag, is dat correct?

Gr. Roy

• RoyD

Gabriel bedankt voor je info.

Als ik reisdagboek wil openen op huibers.reisdagboek.net krijg ik onderstaande melding.

Hamba Reisweblog is gestopt

Per 1 juni 2011 is hamba gestopt met zijn gratis dagboek diensten.

Gr. Roy

• Gabriel

Bij mijn weten inderdaad niet.

Maar dit weet ik niet zeker maar kan me moeilijk voorstellen dat het wel mag.

Groetjes,

Gabriel.

• Arnold

Hoi Royd,

Nee dat mag niet, maar de ruimte achterin is heel ruim en kan je goed zitten.

En ik zou het ook niet doen onder het rijden,je weet nooit natuurlijk.

gr Arnold

• Arnold

even ter aanvulling,

Kijk in de camper mag het wel,omdat daar gordels in zitten, in de 5th-weel niet.

En daar zijn ze heel streng in.

Gr Arnold

• RoyD

OK duidelijk,zoals ik dus ook al verwachte.

Ik moet de voor en nadelen maar eens op een rijtje gaan zetten. (specifiek voor onze situatie -> 3 kids waarvan er 1 nog op de wereld moet worden gezet aankomende maand)

Maar ik heb gelukkig nog voldoende tijd om daar over na te denken.

Gr. Roy

• Gabriel

Inderdaad zie ik dat er e.e.a. gewijzigd is.

Na een beetje zoeken ben ik hier terecht gekomen

http://www.hamba.nl/reisinformatie/europa/duitsland/reisverhalen/vertrek_huibers.html

Groetjes,

Gabriel.

• Schellie

Hallo Marina.

Wij willen voor 2012 ook een Fifht Wheel huren bij Travelland in Vancouver, mits de slaapplaatsen groot genoeg zijn voor 4 volwassenen. Volgens de brochure van Travelhome verhuurt Travelland een 31 ft fifht wheel met bunkbeds, maar hiervan zijn geen maten bekend, dus dat is nog even afwachten. Wat was het totale verbruik ( diesel ) van de truck, dus solo en met de trailer erachter? de generator was deze zoals bij een camper ingebouwd met een appart benziene tankje of is deze los? Ook zit er volgens de beschrijving van Travelhome geen tv en dvd in, klopt dit?

Groet Chris