Hallo Roy,
je kunt nog eventueel op huibers.reisdagboek.net kijken en onze trektocht van 2 jaar geleden met een 5th.wheel bekijken.
Het is een prettige manier van reizen en biedt wat meer vrijheid dan met een camper.
Ondanks dat je geen E achter B nodig hebt om deze combinatie in Canada te rijden wil ik je eerlijk zeggen dat dit anders is dan rijden met een aanhangwagen of paardentrailer. Moeilijker is het niet maar er zijn wel een aantal aandachtspunten die je moet weten.
Het belangrijkste is nl. dat het remsysteem van de oplegger/aanhanger in Canada niet hetzelfde werkt als in Nederland. In Canada wordt de trailer elektronisch geremd (aangestuurd via een contact dat gelinkt is met de remlichten) en deze gaat dan niet automatisch harder remmen als de trekkende auto harder remt. De instellingen voor het remsysteem moet je dus zelf instellen.! Dit houdt in dat je in bergachtig gebiedt de remmen “harder” in moet stellen dan op de gewone weg.
Verder vind ik het ook van belang dat je moet weten dat met een behoorlijk hoger gewicht aan het rijden bent dan je gewend bent,dit alles hoeft geen probleem te zijn maar je moet je wel bewust zijn dat je,om bijvoorbeeld dit soort combinatie in Nederland te kunnen rijden je zelfs groot rijbewijs moet hebben.!
Mijn tip is dan ook dat je je goed moet laten instrueren bij de verhuurder en als je je niet helemaal zeker voelt samen met iemand van de verhuurder ermee moet gaan rijden.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag.
Groetjes,
Gabriel.